Wanneer verscheen de eerste draadloze telefoon met tiptoetsen en geheugen voor je contacten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Telefoons
3.3K

Het beste antwoord

Eigenlijk is dat pas op gang gekomen met het eerste GSM-netwerk. Voor die tijd had je autotelefoons (van die grote bakken). De overgang naar GSM heeft het digitale telefoontijdperk ingeluid. Motorola bracht in 1983 de eerste commerciële mobiele telefoon op de markt, voor slechts $ 3.995.

In Nederland werd in 1994 het eerste GSM-netwerk gestart door de PTT. Siemens bracht toen een zwarte draagbare mobiele telefoon met groot laadstation voor de accu op de markt, maarliefst 3 kilo (linkse telefoon op de afbeelding). Dit leek ook nog niet echt op het moderne toestel dat we nu kennen, al had het wel tiptoetsen. De meer geavanceerde toestellen, met functies als telefoonboek en agenda, kwamen zo rond 1999 op de markt toen Nokia en Siemens (rechtse twee telefoons op de afbeelding) groot werden in de mobiele telefonie.