even ervaring van ouders gevraagd over mobiel gedrag kids

Ik zou graag eens willen weten hoe jullie dat doen.
De kids hebben een abonnement met best wel ruim beltegoed en ook voor sms.
Nu weet ik dat het tegenwoordig trent is om daar overheen te gaan.
Meestal gaat het goed,maar in tijden van vakantie of spannende dingen gaat het wel eens goed mis,en gaan ze tussen de 15- 40 euro over hun budget heen,1x kijk je wel door de vingers,en gaat het weer effe goed,maar dan weer mis.
Mijn vraag is: "hoe doen jullie dat,laten jullie ze het bedrag zelf betalen,van hun zakgeld,doen jullie de helft,zetten jullie abonnement meteen stop(als mogelijk),
Ik ben hier gewoon heel nieuwsgierig naar.

Toegevoegd na 18 minuten:
kids zijn 16-(zonder baantje) en 18 (sinds 1 week klein baantje),we wonen 12 km van school af,moeten ook met fiets,we hebben ze abo. gegeven omdat wij er dan zeker van zijn dat ze ook in nood ons ten alle tijden kunnen bellen.

Toegevoegd na 16 uur:
GOED GESPREK MET KIDS_UITKOMST
We hebben eens een goed gesprek met kids gehad,en we zijn eruitgekomen.
We gaan het volgende doen,we storten paar dagen voor dat het abonnement moet worden betaald het bedrag op hun rekening,ze houden zelf bij wat hun beltegoed is,ze zijn zelf verantwoordelijk dat het hele bedrag wordt betaald,is er een bijbetaling bij gaat dat dus van hun rekening af.
We hebben afgesproken dat dit per 1 mei ingaat,dus ze hebben ,2 maanden om al het evt ,restboete zelf te sparen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Telefoons

Het beste antwoord

Twee dingen; u geeft uw kinderen een telefoon voor 'noodgevallen' maar een abo voor telefoon en sms berichten. Da's vreemd. Vergoed het toestel en evt telefoonkosten. (ivm bereikbaarheid). Maar laat de kids zelf opdraaien voor de (te) vele sms berichten. Evt inhouden op weekgeld.

Tot €40,- over je bel/sms tegoed gaan is vrij hoog. Gezamelijk door de telefoon factuur heengaan lijkt mij een belangrijke les. Thuis een vadte aansluiting met snoerloos toestel, evt een 2e toestel voor de slaap/kinderkamers en de afspraak dat in principe 'thuis' niet mobiel wordt gebleld. Extreem sms verkeer: ringtones? X-Factor, TVOH, Popstars?

Bij ringtones zit vaak een automatische afname verborgen. Kan oplopen tot enkele tientjes in de maand. Bij talentenjachten is het Tele/sms voten 1 van de meest lucrative bronnen van inkomsten. Echt een enorme zwendel.

Juist voor het 'buiten de bundel' bellen en sms'en betaal je de hoofdprijs. Kosten welke door de provider in rekening worden gebracht zijn onevenredig hoog. Op vele manieren worden de tarieven door Europeese regelgeving terug gebracht naar lager niveau. De 'buiten bundel' kosten zijn de laatste echte graai en verdien modellen bij KPN, T-Mobile en Vodafone.

Overstappen op prepay kaarten houdt het besteden veel beter in de hand.

Zowiezo slim om de abo's nu op te zeggen. Deze zullen ongetwijfeld nog even doorlopen en de nieuwe smartphones BlackBerry en/of iPhone zullen al besproken zijn. De argumenten om nieuwe toestellen te kopen, als verjaardags kado en/of kerst.

Als eerder gemeld hebben deze toestellen een abo met continue internet-acces. Waarmee het populaire 'ping' en 'twitter' en e-mail continue opvraagbaar zijn. Voor Twitter en Ping hoeft niet per oproep betaald te worden, wel moeten alle vrienden zo'n toestel hebben.

Indien u zelf ook overgaat tot de aanschaf van een smartphone met ping programma is er nog een voordeel. U kunt via het ping programma zien waar mede ping contacten (dus uw kids) uithangen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Wat als eerste in me op komt, is de vraag: hoe oud zijn de kids?
Tot het 18e jaar heb ik de mijne alleen prepaid gegeven. Tien euro in de maand met 300 smsm-jes.
Vanaf hun 18e zelf betalen en nog steeds een tientje van mij erbij.
Ik heb e altijd geleerd dat thuis bellen vele malen goedkoper is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duidelijk maken dat als ze er overheen gaan, ze dit gaan betalen van hun zakgeld. Als ze nu leren dat de ouders dit door de vingers zien, zullen ze er weinig van leren. Een belangrijke les voor later is dit, later zullen ze ook van hun eigen geld moeten rondkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn kinderen hebben nooit een abonnement gehad, telefoons en bel tegoed hebben ze altijd zelf moeten kopen. Mijn oudste is nu 18 en heeft voor het eerst zelf een abonnement afgesloten.

Bel tegoed , kregen ze ook nog wel eens van opa en oma en soms ook van mij, als ze een goed rapport hadden of op een andere manier een extraatje hadden verdient.

Mijn kinderen krijgen wel zakgeld, als ze daar bel tegoed van willen kopen dan is dat hun keuze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf geen kinderen maar ik kan je wel vertellen hoe ik het als jongere ervaren heb. Ik kreeg van mijn ouders 15 euro de maand dmv een herlaadkaart. Als mijn belkrediet op was kreeg ik in principe niets meer bij. Ik kon hun nog altijd een smsje sturen as ik ze nodig had met bel me ofzo, dmv de duizende gratis smsjes. Ik kon ook altijd eens braaf vragen voor meer en als ik dan een goede verklaring had kreeg ik al eens een herlaadkaart bij (bijvoorbeeld als ik op kamp ging en mijn ouders graag hadden dat ik hun af en toe eens belde). Zo nu en dan kocht ik zelf een herlaadkaart bij van mijn zakgeld maar ik ontdekte nogal snel dat dat voor mij te duur was :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij hebben zowel de kinderen als hun moeder en ik een Blackberry. Als ze dan geen beltegoed meer hebben kunnen ze nog wel gratis pingberichten sturen naar me. Je hebt ook andere vormen zoals whatsapp waar je gratis berichten mee kuns versturen naar iedereen die ook whatsapp op zijn telefoon heeft geinstalleerd. Ik weet niet of jullie allemaal een smartphone hebben met internet anders zou dat een oplossing kunnen zijn. Dit kan ook met prepaid , dus als ze weer over hun minuten heen gaan zou je er voor kunnen kiezen hun abonnement te vervangen voor prepaid
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn ouders hebben ons mobiele telefoons gegeven, nooit beltegoed. Ik ben nu 19 en heb nog geen echte baan gehad (voornamelijk vrijwillig- en vakantie). Ik heb daardoor eerst mijn bel-/sms gedrag kunnen ontwikkelen (moest ik echt leren) en heb met kleine beetjes mijn hoeveelheid beltegoed mee laten groeien. Ik weet van mezelf dat ik, als ik van mijn ouders 20 euro per maand zou krijgen, dat helemaal op zou maken. Uit plezier, en bijna uit principe danwel uit plichtsgevoel. Wat ik echter feitelijk nódig heb ligt onder de 8 euro per maand.

Beetje lullig misschien om nu te besluiten het beltegoed af te schaffen, maar het idee om beltegoed aan te passen aan hun behoeften zou lucratief kunnen zijn :)

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik heb het dus als heeeel positief ervaren! Kan er nog aan toe voegen:
- ik voelde me gewaardeerd en zelfstandig, want mijn ouders gaven me een gevoel van vertrouwen in mijn eigen beslisvaardigheid
- ik had meer vrijheid omdat ik zelf beschikte > als ik meer nodig had hoefde ik het niet aan hen te vragen. Dat wil je als kind op een gegeven moment ook ècht niet meer. Het scheelt (bij ons thuis) een hoop gedoe met rekenen, te laat vragen, overleg over goede redenen en slechte redenen, enz...
- als je een keer zonder zit en moet bellen, dan baal je als een stekker, geef je jezelf de schuld, en laat je het nooit meer gebeuren

Toegevoegd na 8 minuten:
...en omdat ik een enorme dagdromer/chaoot ben heb ik ook vreselijk veel kunnen leren over bureaucratie, akelige regeldingen, techniek, het omgaan met een groot systeem door het moeten opboksen tegen providers. Heb ik serieus heel veel nuttigs van geleerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou de kinderen waarschuwen dat als de kosten niet lager worden, je het abonnement opzegt. Dan hebben ze het in principe zelf in de hand. Of inderdaad kosten buiten hun bundel voor eigen rekening. Maar ik zou dit altijd met een waarschuwing vooraf doen. Ze beslissen dan zelf of ze iets met die waarschuwing doen of dat ze de consequenties dragen van het buiten hun bundel bellen, en dus extra kosten voor hunzelf.

Je kunt, als je het abonnement opzegt, ook een beltegoedkaart voor ze kopen; Op die manier zorgen dat ze altijd beltegoed hebben en ook tegen ze zeggen dat ze dat altijd móeten hebben. 10 euro beltegoed p/m lijkt me dan reeël (tenslotte is dat alleen voor noodgevallen om naar huis te bellen). Is het op door onbelangrijke telefoontjes naar vrienden bijv., moeten ze van hun eigen zakgeld een nieuwe kaart kopen. En die beltegoedkaart moeten ze dan ook kopen, want tenslotte moeten ze altijd beltegoed hebben.

Toegevoegd na 1 minuut:
Op die manier leer je ze ook een stukje verantwoordelijkheid/verantwoord omgaan met geld. Heel handig voor later, als ze meer kosten zullen hebben!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb ze nooit een abo gedaan omdat ik de bui allang zag hangen dat ze daar flink overheen zouden gaan. Mijn kinderen hebben alletwee een prepaid kaart, die ze zelf moeten betalen, ze mogen een tientje in de maand verbruiken en als het op is, is het op.
ze kunnen mij altijd een belsmsje sturen dat is gratis, waarin gevraagd wordt om te bellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb 2 dochters 1 van 16 en 1 van 18 ze hebben vanaf de middelbare school een telefoon van ons gehad met prepaid kaarten. ze hebben ondertussen zelf een ander toestel gekocht maar nog steeds prepaid ze hebben geen abonnement nodig omdat ze niet veel bellen. alleen in nood bellen ze verder met vriendinnen doen ze msn en op internet dat kost niets.
de jongste betaald haar telefoonkosten allemaal zelf (wel zakgeld) en de oudste werkt sinds kort en betaald het ook zelf. ze leren om er verantwoordelijk mee om te gaan en hebben nog nooit zonder beltegoed gezeten.een abonnement zou ik ze nooit geven je bent tot 21 verantwoordelijk voor de schulden die ze kunnen opbouwen.