Wat is het zendvermogen of bereik van een gemiddelde GSM?

Ik vraag me dat af omdat ik ook wel eens door gebieden rijd waar naar mijn idee in geen velden of wegen een GSM antenne te vinden is? (of ik zie ze niet) en ik toch kan bellen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.8K

Het beste antwoord

Het is erg afhankelijk van telefoon en frequentie waarop het netwerk met de telefoon communiceert. GSM toestellen ontvangen en zenden in Nederland 900Hz of 1800Hz, dit is afhankelijk van je mobiele provider.
Een 900 frequentie is lager heeft dus minder weerstand en kan verder door gebouwen heen. Met ideale weersomstandigheden (onbewolkt), ideale temeratuur (25 graden), minste weerstand (geen gebouwen of bossen tussen de zendmast en telefoon) kan een 900Hz telefoon 25 KM halen.

Hieronder nog wat infor over het netwerk met bron

"GSM masten hebben tot een straal van 35 kilometer bereik, veel mobieltjes halen dit echter niet vanwege het beperkte accu vermogen. Masten moeten dus dichter bij elkaar geplaatst worden. Verder hebben masten ook beperkingen. "
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In de Deventer moordzaak is dat aan de orde geweest, in verband met de plaatsbepaling van de dader. Daar bleek dat een GSM een mast kan bereiken op wel 15 km afstand.
De GSM past zijn vermogen aan, aan de omstandigheden.
Als het moet kan ie met een vermogen van 2 Watt uitzenden.
escape
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Correct. Je batterij gaat trouwens wel sneller op als je zo ver van de zendmast aan het telefoneren slaat...
Het ligt niet alleen aan het zendvermogen van je GSM, maar ook aan die van de mast en de plaats van de mast!
Zit je bijv. in een dal en de mast staat aan de andere kant van de berg, dan heb je geen ontvangst.