Worden we afgeluisterd op onze telefoons?

Ik ben laatst gebeld met de vraag of ik een alarmsysteem wou hebben voor de zaak. Dit zou dan gratis gemonteerd gaan worden. Een jaar lang geen kosten. Dit waren specifiek zijn woorden. 2 dagen later krijg ik op mijn telefoon reclame van alarmsystemen die gratis gemonteerd worden en een jaar lang geen kosten. Ik heb tot het gesprek van de verkoper nooit reclame gehad van alarmsystemen. Is dit puur toeval, of speelt er toch iets onder de radar?

een jaar geleden
2.7K
tinus1969
een jaar geleden
Lijkt me eerder goede verkooptraining met gebruik vaste slogans.
Inekez1
een jaar geleden
Alleen al door het beantwoorden van een inkomend gesprek van de verkoper van de alarmsystemen, weet één of ander algoritme dat de advertenties selecteert dat de advertentie van de alarmsystemenverkoper op jouw telefoon moet verschijnen. Dat de verkoper aan de telefoon dezelfde woorden gebruikt als er in de advertentie staan, is niet zo raar, verkopers kunnen ook lezen. Geen toeval dus, maar ook geen reden om aan te nemen dat je hele telefoon wordt afgeluisterd.
TurfGraver
een jaar geleden
@Inekez1, hoe weet een algoritme een relatie te leggen tussen mijn ip (of ander gebruikers data) en telefoonnummer?
Inekez1
een jaar geleden
SnakeEye zegt dat hij die reclame op zijn telefoon kreeg. Als dat hetzelfde apparaat is waarop het telefoongesprek plaatsvond, is het vrij simpel. Maar ik denk dat de techniek tegenwoordig heel goed in staat is erachter te komen welke verschillende apparaten bij dezelfde gebruiker horen.
TurfGraver
een jaar geleden
"Als dat hetzelfde apparaat is waarop het telefoongesprek plaatsvond, is het vrij simpel."
Hoe dan?
SnakeEye
een jaar geleden
Op mijn facebook wat ook op mijn telefoon zit, kwam de desbetreffende reclame te voorschijn. Zo heb ik ook vaak "heel toevallig" andere reclame wat op mijn mobiel of laptop komt als we bijvoorbeeld over een bepaald type auto hebben gepraat de dag ervoor. Dan zie je ineens dat type auto verschijnen van verschillende verkoop sites. Ik vind dit nogal een breuk op mijn privacy. Ik snap dat mensen argwanend kijkend hiernaar.
Cryofiel
een jaar geleden
Kan het iets als Siri zijn, of Bixby, of iets vergelijkbaars? Zo'n hulpprogramma luistert altijd mee (daar is het voor bedoelld). Misschien verkoopt het jouw interesses aan (advertentie)bedrijven?
SnakeEye
een jaar geleden
Lijkt me sterk, beiden wordt niet door ons gebruikt.
TurfGraver
een jaar geleden
Heb je je mobielnummer gekoppeld aan je facebook?
Denk zelf dat het dingen zijn die je opvallen omdat je er mee bezig bent.
SnakeEye
een jaar geleden
Nee telefoonnummer is niet gekoppeld. Als je bepaalde specifieke onderwerpen bespreekt en dan vervolgens een dag later reclame van hetzelfde ziet terugkomen lijkt me dat niet echt voor de hand liggend. Het valt me gewoon op dat specifieke kenmerken telkens op-poppen als je het net toevallig er over gehad hebt. Het zou kunnen dat bij Google bepaalde algoritmen specifieke kenmerken onthoudt wat die gehoord heeft en vervolgens in reclame weer terugkaatst. Misschien kijken ze toch stiekem veel vaker met ons mee dan we eigenlijk denken.... Ik vraag me af of de overheid hierin ook een vinger in de pap heeft...
Cryofiel
een jaar geleden
Oei... dit klinkt als een overmaat aan achterdocht, achtervolgingswaan, samenzweringsgedachten... ik weet niet precies hoe dit spectrum / deze dimensie heet in de psychologie.
VraagAntwoord66
een jaar geleden
Of....... iemand in jouw huishouden heeft er wel op gezocht, waardoor jij nu die reclame krijgt (zelfde ip).
En de reactie: "lijkt me sterk, want we gebruiken geen bixby of siri" is apart. Heb je bixby/siri echt uit gezet op alle toestellen in het huis? Of gebruik je het alleen niet en is het er wel?

Geef als eerste antwoord