Wat betekent een 06-nummer dat bij terugbellen is opgeheven?

Wat betekent een 06-nummer dat bij terugbellen is opgeheven? De laatste tijd word ik vrij vaak gebeld door zichtbare, maar voor mij onbekende 06-nummers. Wanneer ik terugbel, wordt de verbinding verbroken of wordt gemeld dat het nummer is opgeheven. Hoe kan dit? Het lijkt steeds vaker voor te komen.

2 jaar geleden
8.1K
TurfGraver
2 jaar geleden
Nummer dat je ziet is niet altijd nummer dat je belt. ;)
Pieterke
2 jaar geleden
Dat het oplichters zijn geweest die jou opgebeld hebben. Neem gewoon geen onbekende nummers aan.
Dragonfly
een jaar geleden
Had ik ook, zijn prank calls. Werkt via een app die dan een ander nummer meestuurt wat niet in gebruik is.
Kan persoonlijk zijn door iemand die een hekel aan je heeft of kinderen die willekeurige nummers bellen.
Vervelend, maar geen oplichting iig.

Het beste antwoord

Het nummer is niet opgeheven, maar is fake. Via de techniek die ‘spoofing’ wordt genoemd, is het mogelijk dat uw telefoonscherm een ander nummer laat zien dan het nummer waarmee een beller eigenlijk belt. Op die manier kunnen oplichters u het nummer van de bank laten zien, zodat het net lijkt alsof u echt door uw bank gebeld wordt.

Bel nooit terug naar een onbekend nummer uit het buitenland. Natuurlijk kunt u om tal van redenen gebeld worden door een onbekend of vreemd telefoonnummer. Als het gaat om een gemiste oproep van een onbekend nummer uit het buitenland, belt u dan niet terug. Vaak gaat het om de zogenoemde ‘wangiri-fraude’.
‘Wangiri’ is Japans en betekent ‘één keer overgaan en stoppen’. Bij wangiri-fraude gaat de telefoon slechts één keer over, en u ziet een gemiste oproep. Fraudeurs hopen dat u uit nieuwsgierigheid terugbelt naar het nummer, wat erg duur is. U denkt namelijk dat u geen gehoor krijgt, maar ondertussen heeft u al verbinding en wordt een bandje afgespeeld met een zogenaamde ‘wektoon’. De oplichters hebben peperdure telefoonnummers in gebruik.
SimonV
2 jaar geleden
Pieterke
2 jaar geleden
Ik ben laatst op mijn vaste telefoon door oplichters gebeld, die gewoon met het netnummer van mijn woonplaats belden. Ze belden zogenaamd namens de fraudehelpdesk van mijn bank. Ik ben er gelukkig niet ingetrapt. De bank belt immers niet. Ze bellen dus niet alleen met 06 nummers. Ik neem nu geen enkel onbekend nummer meer op. Men kan altijd iets inspreken op mijn voicemail.