Ik werd vandaag anoniem gebeld met de vraag is dit ... ... Geboren op? Zijn dit oplichters?

Er werd gezegd dat ik mijn gegevens moest bevestigen voordat het gesprek verder kon gaan. Ook mocht ik niet weten waarom ik gebeld werd tenzij ik het bevestigde, zijn dit oplichters of gaat dit vaker zo bij instanties/ bedrijven? Ik heh namelijk vaak wel last van scam calls

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4.2K
Amadea
4 jaar geleden
Dat klinkt inderdaad nogal als scam. Een normale beller meldt als eerste wie hij of zij is (en van welk bedrijf).
Pieterke
4 jaar geleden
Als het nog een keer gebeurt hang dan gelijk op. Dit klopt helemaal niet!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dit soort praktijken die al minstens dertig jaar aan de orde van de dag zijn, mogen nu toch wel algemeen bekend zijn. Instanties/bedrijven bellen niet zomaar, die vertellen waarom zij bellen. Haal ook geen capriolen uit zoals: aan de praat houden, het gesprek lang openhouden. Gewoon niets zeggen en gesprek afbreken.
Hier in Italië is het ook geen gewoonte zoals in Nederland: het gesprek aannemen met het noemen van je naam. Je zegt hier: Pronto? en die ander moet zich als eerste bekend maken.
Ken je deze beller niet, dan druk je het gesprek weg. En nooit terug bellen.

Antwoorden (1)

Anoniem gebeld worden met de vraag bepaalde gegevens te bevestigen zoals naam en geboortedatum voordat het gesprek verder kan gaan is een soort inferieure belpraktijk die al minstens 30jaar bestaat en mag nu toch wel algemeen bekend geacht worden geacht.
Instanties/bedrijven bellen niet zomaar, die vertellen waarom zij bellen. Gaat het om ongewenste belcolportage en/of ken je deze beller niet, dan druk je het gesprek gelijk weg. En nooit terug bellen. Bedwing je nieuwsgierigheid.
Artsen, specialisten en bedrijfsartsen bellen nooit anoniem. Zij vragen zeker niet eerst naar uw gegevens, maar maken zichzelf gelijk bekend en delen mee met wie zij willen spreken. Of je gebeld gaat worden door een arts of specialist kun je controleren in je Zorgportaal en/of patiëntenportaal. Hierin worden de datum en tijd van de belmomenten van de huisarts en specialisten aangekondigd en kunt u zelf uw belafspraken (met het onderwerp: gezondheidsredenen) regelen.
Banken bellen nooit op eigen initiatief, zelfs niet als er dubieuze transacties hebben plaatsgevonden. Deze moeten worden gemeld op grond van de witwaswet de Wwft)