Waarom moet ik nummerbehoud aanvragen bij het kopen van een nieuwe smartphone?

Ik heb een prepaid Samsung Galaxy, minstens vier jaar oud. Deze wordt vervangen door de nieuwe Samsung Galaxy S9+ 64GB G965 Duos Gold. De Sim kaart komt in het nieuwe toestel en ik blijf bij dezelfde provider en wil volgende week overgaan op een abonnement.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
4.1K
LeonardN
5 jaar geleden
Plaats reactie
Stellingen die naar mijn idee universeel kloppen (onafhankelijk van provider of telefoonfabrikant): -Een "los toestel" is een toestel welke niet gekocht is bij een abonnement of een prepaid-constructie. (deze is dus SIMlockvrij)
-Een prepaidSIM kan in elk los toestel.
-Bij het kopen van een los toestel is nummerbehoud aanvragen iets wat niet kan. (immers er gebeurt niets aan de kant van een en zeker niet meerdere providers) Ben je er zeker van dat wat je kocht of wil kopen een "los toestel" is? Overigens moet ik eerlijk bekennen dat je wel een ongewone aanpak hebt. Als je en een nieuwe telefoon wil en ook een andere abonnementsvorm. Zou je normaliter een abonnement+telefoon uitzoeken. Niet eerst een los toestel kopen en dan naar een abo gaan kijken. Zoals het er nu voor staat zou ik kiezen voor een SIM-only abonnement. Aangezien je toch al een toestel hebt. Eigenlijk raad ik dat iedereen aan, ben je veel vrijer qua overstappen e.d.

Het beste antwoord

Dat hoeft niet juist niet bij enkel een los toestel (dus gekocht zonder abonnementsvorm of pre-paid constructie). Als je die vraag toch gesteld is kan ik mij enkel indenken dat de verkoper/telefoniste niet goed heeft nagedacht over de zaak en uit gewoonte deze vraag heeft gesteld.

Bij het wisselen van prepaid naar abonnement (volgende week bijvoorbeeld) is het wel van uiterst belang dat je nummerbehoud kiest, dan immers moet je provider begrijpen dat je geen nieuwe SIMkaart en nieuw nummer wil.
...
Oude reacties even bijgevoegd waaruit beter blijkt hoe de vork in de steel zit.
https://bin.snmmd.nl/m/6y8yprowebzl.png
Toegevoegd op 01 februari 2019 22:45: tekst
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik ga nu naar de winkel, zal ikzelf het de verkoper wel uitleggen, heb een afdruk gemaakt van de antwoorden.
LeonardN
5 jaar geleden
Ben benieuwd.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Je kunt je telefoonnummer alleen houden als je een prepaid of abonnement hebt bij Tele2 of bij een andere provider, maar alleen als je de aankoop doet via tele2 of de tele2 winkel. Daar is deze Samsung eergisteren dus niet gekocht en zou nummerbehoud niet mogelijk zijn. Tele-2 is nog niet van mij af en ik ga eerst even poekelen met T-Mobile en over de fusie praten.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Let op: de meeste antwoorden n.a.v. nummerbehoud kloppen sinds januari 2019 niet meer. Tele-2 verandert de spelregels tijdens het spel.
LeonardN
5 jaar geleden
Even voor mijn duidelijkheid. Je zegt dat de meeste antwoorden niet kloppen, maar kan je aangeven welke zin in dit antwoord niet zou kloppen? Dus voor het geval: https://www.prepaidkaart.net/prepaid-kaart-voor-elke-telefoon/ Prepaid kaart voor elke telefoon
Een prepaid simkaart is universeel en kan dus gewoon voor elke telefoon worden gebruikt. Voor elke simlockvrije telefoon wel te verstaan. Als je telefoon dus simlock vrij is kun je er elke simkaart insteken die je maar wilt en dan zal deze direct werken. Het maakt daarbij ook niet uit of het dus een prepaid kaart is of dat het een simkaart is die gekoppeld is aan een abonnement. Je kunt je telefoonnummer alleen houden als je een prepaid of abonnement hebt bij Tele2 of bij een andere provider,
? Heb je het nu over een los toestel kopen, of nu weer over het switchen van abonnementsvorm? Ik neem aan dat je de telefoon nu inmiddels in bezit hebt. Daar werkt je oude SIMkaart neem ik aan gewoon in.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Deze antwoorden klopten wel maar de antwoorden in het verleden kloppen nu niet meer. Ik heb nieuw toestel, oude prepaid simkaart erin, gelijk abonnement aangevraagd met nummerbehoud; Tele2 doet helemaal geen nummerbehoud meer als het toestel niet rechtstreeks bij Tele-2 is gekocht. Heb contact gehad met T-Mobile en nummerbehoud is met abonnement (nog goedkoper ook) via Ik Ben goedgekeurd. Duurt 5dagen. Wat een gerommel.
De Europese Commissie heeft de fusie tussen T-Mobile en Tele2 in Nederland vorige maand onvoorwaardelijk goedgekeurd. De officiële transactie vindt omstreeks deze week plaats. Vandaar dat de spelregels gewijzigd zijn.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De nieuwe SIM-kaart wordt vandaag opgestuurd door Ik Ben of T-Mobile, wil ik vanaf zijn (post gaat hier met een manke ezel).
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik heb nu dus nog steeds prepaid, maar je gelooft het niet. Ik heb al vier dagen geïnternet, gegoogeld, uitspraken die op mijn PC in Word staan gedownload op de nieuwe smartphone, betalingen overgemaakt, in de winkel contactloos betaald en Joost mag weten wat nog meer. Het bedrag van € 22,08 is niet verminderd. Alles gratis gedaan dus.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
“ Ik heb nu dus nog steeds prepaid, maar je gelooft het niet. Ik heb al vier dagen geïnternet, gegoogeld, uitspraken die op mijn PC in Word staan gedownload op de nieuwe smartphone, betalingen overgemaakt, in de winkel contactloos betaald en Joost mag weten wat nog meer. Het bedrag van € 22,08 is niet verminderd. Alles gratis gedaan dus. “ Waarschijnlijk heeft je toestel gebruik gemaakt van het wifi. Dan gaat het niet van je data af. ;) En ja, een pre paid kaartje moet in ieder Simlock vrij toestel te plaatsen zijn. Maar heb je een pre paid kaartje van provider X en neem jij een abonnement bij provider Y, ja, dán moet er nummerbehoud aangevraagd worden bij provider X. In dat geval zal provider Y dat helemaal regelen indien je die wens hebt aangegeven.

Andere antwoorden (2)

Als je prepaid hebt en je gaat over op een abonnement dat moet je nummer behoud aanvragen. Het prepaid is namelijk een niet als abonnement geregistreerd nummer. Als al een abonnement zou hebben hoeft dat niet bij de zelfde provider.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Maar als morgen mijn sim kaart in de nieuwe smartphone gestopt wordt en ik blijf prepaid bij Tele2, heb ik dan nog wel hetzelfde nummer?
ronron1212
5 jaar geleden
Behalve als je een abonnement hebt afgesloten en de prepaid niet meer wilt gebruiken
LeonardN
5 jaar geleden
@ronron12 Wij zijn verwart door het feit dat joan aangeeft dat ze later op abonnement overgaat. Dat zijn twee losse zaken ben ik nu achter.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@ronron1212, prepaid is niet als abonnement geregistreerd. Nu snap ik waarom ik steeds via een sms moet inloggen en een nieuw wachtwoord kiezen. Ik wip dus van het ene wachtwoord naar een ander en vice versa.. Als ik dit toestel aanzet krijg ik altijd de melding: nummer en toestel horen niet bij elkaar, of iets dergelijks. Ik lees het niet eens meer. Ook bij inloggen op de site van Tele-2 via mijn Pc krijg ik de melding: dit nummer is onbekend. Nou opwaarderen lukt anders als de beste.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@helaas ronron1212, Nummerbehoud is goedgekeurd via T-Mobile, kan per 9 februari a.s. overgaan op abonnement. Ik had natuurlijk een mij bekende ICT'er kunnen vragen, maar ik moest dan mijn nummer meedelen. Een geheim (mijn nummer) blijft alleen geheim als maar één persoon het kent.
ronron1212
5 jaar geleden
@JoanDArc dat had ik toch ook gezegd
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dat klopt wat je zei ronron. Maar dat bleek in mijn situatie niet te functioneren, volgens Tele-2. Ik moest de oude Samsung vervangen (die was nog trager dan drie slakken bi elkaar) voor een nieuwe Samsung en gelijk van prepaid overgaan naar abonnement. Maar tele-2 weigerde nummerbehoud. Zij hadden een claim op mijn nummer en wilde het niet vrijgeven. Dat was het idiote probleem.
Veel storm gemaakt, en contact opgenomen met T-Mobile. Eergisteren is alles via BEN naar T-Mobile overgegaan, van prepaid naar abonnement mét nummerbehoud.
Cashback à € 100,-- na drie weigeringen nu ook onderweg.
De bonuspunten naar L......N, omdat hij zoveel nuttig extra werk heeft verricht.
Je moet geen nummerbehoud aanvragen, maar het is natuurlijk wel handig om hetzelfde nummer te behouden. En als je dat wilt moet je nummerbehoud aanvragen.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@HannekeJansen, Taalkundig heb je gelijk, het móét niet. Maar ik bedoel: als ik nummerbehoud wil, waarom moet ik dat aanvragen bij het aanschaffen ven een nieuwe mobiel als de simkaart overgezet wordt.
HannekeJanssen
5 jaar geleden
O.k., ik heb altijd prepaidtoestellen, dus ik ben niet anders gewend dan dat ik apart nummerbehoud moet aanvragen als ik en nieuw toestel heb.