Wanneer spreek je van een smartphone?

Ik ben benieuwd wat nou een smartphone inhoud. Vanaf wanneer zeg je dat het een smartphone is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

'Een mobiele telefoon met veel capaciteiten van een PC, zoals een agenda, e-mail, internet, tekstverwerker en dergelijke. Smartphones komen steeds dichter in de buurt van handhelds, en er komen ook steeds meer smartphones, doordat ze goedkoper worden Zie ook: Handheld' - uit woordenboek
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een slim apparaat in je hand hebt waarmee je naast vele andere functies ook mee kunt bellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een Smartphone is een mobiele telefoon en PDA (Personal Digital Assistant) in één.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is een veelgestelde vraag binnen de industrie. Er is geen officiële definitie van de term smartphone hoewel iedereen een eigen theorie heeft. Het juiste antwoord op deze vraag bestaat gewoonweg niet.

Vroeger was een smartphone een telefoon met een open OS dat je kon manipuleren met software en waarop je dus ook kon multitasken. Destijds waren smartphones voorzien van Symbian S60, Symbian UIQ, PalmOS of Windows Mobile.

Met de komst van iPhone OS is echter een hoop veranderd. De iPhone werd een smartphone genoemd terwijl deze geen multi-taking had en de software net zoals bij andere dump-phones het niet langer toeliet het OS te manipuleren.

Die laatste trend wordt nu voortgezet. Windows Phone 7 en Bada OS laten multi-tasking niet toe en ook OS manipulatie is niet langer mogelijk waardoor ook die smartphone OS' zich eigenlijk tussen de dump-phones scharen.

Nu hoor ik je denken, in iPhone OS 4.0 zit multitasking... klopt. Er zitten echter nog wel flinke restricties op en OS manipulatie blijft onmogelijk.

Dankzij de iPhone zijn de meeste moderne smartphones dus eigenlijk gewoon dump-phones geworden hoewel met name de iPhone fanboys dat natuurlijk nooit toe zullen geven ;-). De enige echte smartphone os' volgens mijn theorie zijn op dit moment dus Symbian S60, Windows Mobile 6.x en Android maar zoals gezegd, er bestaat geen officieel antwoord.