Wat is er zo verslavend aan Pokemon Go?

Ik snap niet wat er nou zo verslavend aan is...

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik ook niet. Ik speel het wel, soms, bij vlagen, maar het biedt bij lange na niet de spelervaring van de oude gameboyspellen ; die waren veel verslavender ;-) Dit crasht te vaak en is teveel afhankelijk van waar je woont om echt verslavend te zijn./

Antwoorden (2)

Zoals eigenlijk bij elk spelletje is de beloning die je krijgt het verslavende. Als men beloond wordt treed ook het beloningssysteem van de hersenen op. De hersenen worden beloond door dopamine (aangemaakt door het lichaam) wat prettig aanvoelt en waardoor je meer wilt. Dit gaat op voor vrijwel alles waar we van genieten of leuk vinden. Pokemon Go is hiernaast ook nog een Hype waardoor er in korte tijd veel gebruikers elkaar aansteken met het spelen. Het Pokemon vangen werkt dus belonend maar ook het meer vangen dan je vrienden werkt belonend.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+En zo werkt het met veel spellen en ook verslavingen. Constante beloning. MMO's spelen hier ook op in. Elke missie zorgt wel weer voor een nieuw item, waarmee je makkelijker je volgende missie mee kan voltooien. Een directe loop.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1 van de weinige antwoorden waar geen betweters op reageren :D :P. Maar je hebt gelijk dit soort spelletjes strelen niet de creativiteit maar eerder de passiviteit van de hersenen.
Het speelt in op verzamelwoede en vooral het element van "uniekheid". Niet alle pokemon zijn even makkelijk te vangen.

Het speelt in op leveldrang tegenover je medespelers (de beste willen zijn).

Het speelt in op je beloningscentrum. Ik heb een actie ondernomen>ik heb wat gekregen.

Niet iedereen is even gevoelig voor die prikkels. Mensen die pokemon speelden op andere consoles/handhelds of de kaartjes verzamelden zullen wel al gevoelig zijn voor die prikkels. Daarbij komend dat je dus wederom je jeugd kan "herleven" zal voor velen een soort mix geven die allerlei voldoening geeft. Daarnaast zit er nog een sociaal element in, je kan samen een stukje gaan lopen (wat je eigenlijk altijd al wilde doen, maar nu heb je een soort dubbele reden, want je kan ook nog die ene pokemon gaan vangen).