Waarom ruist het wachtmuziekje van de klantenservice zo vaak.?

Vaak al ik telefonisch in de wacht wordt gezet bij de klantenservice van een groot bedrijf, volgt er een wachtmuziekje. Al meer dan 10 jaar verbaas ik mij erover dat de kwaliteit van het geluid erg slecht is. Vaak ruist het en valt de muziek weg alsof er een cassettedek draait waarbij het bandje helemaal versleten is. Mijn voicemail is al meer dan 15 jaar digitaal, en digitale muziek kan niet slijten. Zou er in de moderne telefooncentrales nog steeds een tapedeck meedraaien?

Net nog, belde ik een hip bedrijf als de Mediamarkt, de nieuwe vestiging in Nieuwegein. Ik werd in de wacht gezet en het wachtmuziekje (Foreigner) was geregeld helemaal niet meer te horen. Ik bel zelf met een iPhone 6s, dus daar ligt het niet aan.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
7.5K
paulus811
7 jaar geleden
Goeievraag. Als ik mijn huisarts bel en in de wacht gezet wordt, heb ik er meteen een klacht bij, zo tenenkrommend slecht is dat.

Antwoorden (2)

Dat heeft -uiteraard- een technische oorzaak. Voor dit doel hebben telefooncentrales een MOH ingang. (Music On Hold)
De ingang is vrijwel nooit regelbaar. Dat betekent dat als je daar een muziekspeler op aansluit dat je vrijwel altijd een 'mismatch' hebt, een misaanpassing in niveau, maar ook vaak in impedantie. Dit probleem is alleen oplosbaar met een beetje technische kennis en je moet er vaak een versterkertje voor kopen. Het ontbreekt veelal aan kennis en ambitie om er wat aan doen. "Hij doet het toch? Je hoort toch muziek?"
escape
7 jaar geleden
"Music on hold" (Engelse benaming voor wachtmuziekje) klinkt vaak slecht omdat het door combinaties van verschillende factoren vervormd raakt onderweg naar je telefoon.

1. De bron voor een telefooncentrale binnen een bedrijf is vaak een geluidsbestand in mp3 formaat. Muziek wordt met een CODEC gecomprimeerd waarbij er ook stukken worden weggelaten die "je toch niet hoort". Daarbij bestaan er gradaties van compressie en dat kan ook een rol spelen in de kwaliteit bij het afspelen. Een mp3 bestand van 320kbps is bijvoorbeeld groter maar bevat een betere geluidskwaliteit dan een mp3 bestand van 128kbps welke vaker wordt gebruikt omdat het zo weinig plek inneemt. Voor echte audiofielen is FLAC bijvoorbeeld één van de beste CODECs dat wordt gebruikt omdat het vrijwel alle informatie ongecomprimeerd kan bewaren. De bestanden daarvan zijn echter wel veel groter. Een versterker plaatsen tussen telefooncentrale en speler is zinloos voor dit doel aangezien de meeste frequenties onderweg naar de beller toch verdwijnen. Maar ook al is de bron zo fantastisch goed, de meeste telefooncentrales comprimeren het muziek naar een schamele 8kbps! (G.729 CODEC). Uitstekend voor stemgeluid, maar slecht voor muzikale ondersteuning in de wacht.

2. Het frequentiebereik van telefoonlijnen bij de providers zelf is ook geoptimaliseerd voor stemgeluid. Dat wil zeggen: frequenties boven en onder het stemgeluid verdwijnen, worden gedeeltelijk onderdrukt en/of raken vervormd. Dat heeft ook te maken met de vouwvervormingsfrequentie (Nyquist-frequentie) waarbij de originele frequentie wordt gehalveerd van 8000Hz naar 4000Hz (ISDN).

3. Smartphones maken gebruik van een CODEC om ook het stemgeluid beter te laten klinken wat weer slecht is voor andere "bijgeluiden" zoals ruis en muziek! En de verschillende CODECs door smartphone producenten met een verscheidenheid aan kwaliteit - omdat er een absolute standaard ontbreekt vanwege licenties en moordende concurrentie - zorgen er ook voor dat het gewoon niet klinkt zoals je dat zou verwachten.

4. De meeste bedrijven zijn laks in het juist toepassen van wachtmuziek. Daarbij wordt de keuze voor het soort muziek dat door de telefoon nog goed kan klinken zwaar onderschat. Simpele pianomuziek klinkt altijd beter dan een heel orkest met variërende volumes of een popnummer. Dat heeft weer te maken met het beperkte frequentiebereik van de verbinding en/of telefoon.