Is het technisch mogelijk om je OV chipkaart uit te lezen met je smartphone?

Dan kan een app gemaakt worden om je reisproducten en saldo te zien door je kaart tegen de smartphone aan te houden

8 jaar geleden
5.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb apps om hem als NFC-tag te gebruiken. Uitlezen heb ik geprobeerd, maar veel meer dan het type chip en de groote van het geheugen kreeg ik niet met apps uit Google Play.

Het beste antwoord

Ja, het is technisch mogelijk, mits smartphone is voorzien van NFC (Near Field Communication). Sterker nog, aan een dergelijke functionaliteit wordt al gewerkt bij Translink (het bedrijf achter de OV-chipkaart).

Op hun pagina, genoemd in de bron, staat oa:
"We ontwikkelen momenteel een roadmap om te kijken hoe we de app kunnen uitbreiden met handige functionaliteiten. Denk hierbij aan toepassingen met NFC, waardoor met mobiel de OV-chipkaart uitgelezen kan worden"

NB
De huidige app kan alleen de gegevens ophalen van Internet, die je normaal ook kan inzien via de website ( inloggen op www.ov-chipkaart.nl ) . Uiteraard alleen als je een persoonlijke OV-chipkaart hebt en je die faciliteit heb geactiveerd.

Toegevoegd na 3 dagen:
Een andere ontwikkeling is dat de smartphone zelf als OV-chipkaart wordt gebruikt ! Momenteel loopt er al een proef, lees meer:
http://www.ovmagazine.nl/2015/12/smart-ov-de-eerste-dagen-1342/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik gok dat een smartphone niet de juiste hardware voor het uitlezen van zo'n kaart heeft, maar daar ben ik niet 100% zeker van. Als de juiste hardware in je smartphone zit kan zo'n app natuurlijk worden gemaakt.

Ik weet wel dat er wordt gewerkt aan dat je smartphone kan functioneren als je OV-kaart (dus inchecken en uitchecken met je telefoon ipv met je OV-kaart).

Toegevoegd na 9 uur:
Ik lees net in de reactie op dit antwoord dat de hardware wel in veel telefoons zit, dan is het dus wel mogelijk. Maar het valt en staat in ieder geval met de hardware.