Is het legaal om geld te vragen voor schermreparaties ?

Ik ben 16jaar en zou graag wat bijverdienen en vraag mij dus af of het legaal is om schermreparaties van iPhone's uit te voeren en hier voor geld te vragen. Ik zou graag advertenties online plaatsen ofzo maar weet niet of dit eigenlijk wel mag.
Iemand die hier meer over weet ?

Danku

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K
ronron1212
8 jaar geleden
Als mensen zo gek zijn om het jou te laten doen mag dat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je mag tot een bepaald bedrag belastingvrij bij verdienen, of je ook mag adverteren met de naam IPhone (Apple) moet je denk ik met Apple overleggen, dat mag denk ik, dus niet zomaar.
http://zeemeeuw.infoteur.nl/specials/belastingvrij-bijverdienen.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je moet wel vermelden in je advertentie dat je garantie vervalt en evt ook dingen die van belang zijn, zo mag je niet zeggen dat het om orginele onderdelen gaat omdat Apple geen orginele onderdelen levert aan wie dan ook, je moet er ook bij zetten wat er gebeurt als het fout gaat; ga je de iPhone vergoeden? Laat je het reparen door een ander op een andere plek?
Ik zou maar een goede overeenkomst maken voordat je problemen gaat krijgen aangezien je maar 16 bent.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ronron1212 de gemiddelde prijs ligt € 20 hoger die dingen zijn nu eenmaal duur. @crea
@kees52 Dankje voor de uitleg! :)
ronron1212
8 jaar geleden
@Chubaka ja en?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Eerlijk gezegd vind ik t een beetje hopeloos, je hebt geen training gehad, geen certificaten en de meeste mensen met iPhones kiezen liever een Apple Premium Reseller of een Apple Store, daar betaal je wel 250 euro maar dan krijg je weer een nieuwe iPhone en ook nog een jaartje garantie.
Ik denk dat je meer succes zal hebben met een ander merk.
paulus811
8 jaar geleden
kees52, jij ken Chubaka? Hoe weet je dat hij/zij geen training heeft gehad? En als dat al zo is, denk je dat dat wel zo is bij de repair shops die als paddestoelen uit de lucht schieten? Een iphone is al snel geen 250 euro meer waard, na 2 jaar is de Apple Premium Reseller geen optie meer. Dan kan ik me voorstellen dat je je telefoon door Chubaka laat repareren, want wat ik om me heen zie is mensen het zelf gaan proberen en dan lijkt me iemand die het vaker heeft gedaan een beter en goedkoper alternatief.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@paulus811 Ik ken hem niet maar ik heb ook neefjes die reparaties uitvoeren, maar alsnog zou ik het niet aandurfen en zo denken wel meer mensen aangezien velen naar een APR of Apple Store gaan.

Antwoorden (2)

Jazeker mag dat. Dit is niet verboden.

De belasting wil wel zijn deel hebben. Zie bron
Je kunt meen ik 5000 bijverdienen voordat de belasting actief wordt.
Blijven de verdiensten laag dan is het voor de belastingdienst duurder om de belasting te innen dan het oplevert.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zover was ik ook gekomen, maar hoe zit dat met adverteren en gebruik te maken van de naam IPhone? Ik denk dat dit niet zomaar mag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De logo van Apple mag niet gebruikt worden door anderen (behalve APR's met toestemming), je de naam iPhone gebruiken als je er geen Apple logo voorzet, je mag niet net doen alsof je orginele onderdelen verkoopt/inbouwt want die geeft Apple niet aan derden en zijn nergens te koop, je mag niet de naam van Apple of een Apple product in de naam van je website gebruiken of een variatie daarvan, en zo zijn er nog wel meer regels die hier te lezen zijn;
http://www.apple.com/legal/intellectual-property/guidelinesfor3rdparties.html Apple is niet bepaald de makkelijkste als het gaat om deze dingen, een unlock uitvoeren kan bijvoorbeeld illegaal zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nog een toevoeging: Copyright is ook van kracht, dus foto's van iPhone's van de Apple site of Google die je in de foto bij je vraag hebt gebruikt is ook verboden, je moet de foto's zelf maken:
http://tweakers.net/nieuws/58225/apple-daagt-duitse-webwinkel-wegens-gebruik-iphone-plaatjes.html
Ja, dat mag.

Maar... Er zijn wel een aantal beperkingen. Als ik je vraag lees begrijp ik dat dit werk commercieel wil gaan doen. Dan moet je een bedrijf(je) opzetten. Dat kan heel eenvoudig als ZZP'er of als eenmansbedrijf. Dat doe je heel eenvoudig door je in te schrijven bij een Kamer van Koophandel bij jou in de buurt. Nadeel voor jou is wel dat je minderjarig bent en dus voor de wet handelingsonbekwaam bent. Jij mag geen bedrijf opzetten etc. Bij jouw inschrijving moet er een ouder (of voogd) tekenen voor jou dat hij/zij er mee akkoord gaat dat jij dat bedrijf opstart.

Ook is jouw ouder of voogd verantwoordelijk daarna dat zaken als belasting worden betaald. Dat kan weer worden opgelost door een contract van handlichting op te laten stellen (daardoor krijg jij van degene die voor jou tekent toestemming om zelfstandig te handelen). Dat kan door een verzoekschrift in te dienen bij de rechtbank.

Daarnaast hoef je geen garantie te geven op jouw reparaties maar mogen mensen wel een goed product van je verwachten. Dus als na een paar dagen of weken het onderdeel dat jij vervangen hebt weer kapot gaat (niet door toedoen van de klant zelf) of als je schade veroorzaakt aan andere onderdelen ben jij wel aansprakelijk daarvoor. Dus je moet zorgen dat je een goede verzekering hebt om dat soort kosten te dekken.

Ook moet je een werkruimte hebben waar je netjes en schoon kunt werken. Bij je thuis op de keukentafel mag meestal niet omdat in de meeste huurcontracten en hypotheken staat dat je de woning niet voor bedrijfsdoeleinden mag gebruiken (tenzij je in een huis woont waar een bedrijfsruimte aan vast zit).

Tot slot moet je je afvragen hoeveel mensen daadwerkelijk hun (dure) telefoon gaan laten repareren door iemand van 16. Ik denk niet dat dat er heel veel zullen zijn. Ook moet je je afvragen of jij ook echt van alle type telefoons aan de onderdelen kunt komen en weet hoe je die moet vervangen.

Mijn mening is dat je beter een aantal jaar bij een reparatiezaak kunt gaan werken, ervaring opdoen. Als je dan 18 bent dan kun je op basis van je werkervaring altijd nog besluiten om voor jezelf te beginnen.