Is het legaal om geld te vragen voor schermreparaties ?

Ik ben 16jaar en zou graag wat bijverdienen en vraag mij dus af of het legaal is om schermreparaties van iPhone's uit te voeren en hier voor geld te vragen. Ik zou graag advertenties online plaatsen ofzo maar weet niet of dit eigenlijk wel mag.
Iemand die hier meer over weet ?

Danku

Weet jij het antwoord?

/2500

Jazeker mag dat. Dit is niet verboden. De belasting wil wel zijn deel hebben. Zie bron Je kunt meen ik 5000 bijverdienen voordat de belasting actief wordt. Blijven de verdiensten laag dan is het voor de belastingdienst duurder om de belasting te innen dan het oplevert.

Bronnen:
http://hallo.kvk.nl/hallo/financieel/belas...
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/conn...

Ja, dat mag. Maar... Er zijn wel een aantal beperkingen. Als ik je vraag lees begrijp ik dat dit werk commercieel wil gaan doen. Dan moet je een bedrijf(je) opzetten. Dat kan heel eenvoudig als ZZP'er of als eenmansbedrijf. Dat doe je heel eenvoudig door je in te schrijven bij een Kamer van Koophandel bij jou in de buurt. Nadeel voor jou is wel dat je minderjarig bent en dus voor de wet handelingsonbekwaam bent. Jij mag geen bedrijf opzetten etc. Bij jouw inschrijving moet er een ouder (of voogd) tekenen voor jou dat hij/zij er mee akkoord gaat dat jij dat bedrijf opstart. Ook is jouw ouder of voogd verantwoordelijk daarna dat zaken als belasting worden betaald. Dat kan weer worden opgelost door een contract van handlichting op te laten stellen (daardoor krijg jij van degene die voor jou tekent toestemming om zelfstandig te handelen). Dat kan door een verzoekschrift in te dienen bij de rechtbank. Daarnaast hoef je geen garantie te geven op jouw reparaties maar mogen mensen wel een goed product van je verwachten. Dus als na een paar dagen of weken het onderdeel dat jij vervangen hebt weer kapot gaat (niet door toedoen van de klant zelf) of als je schade veroorzaakt aan andere onderdelen ben jij wel aansprakelijk daarvoor. Dus je moet zorgen dat je een goede verzekering hebt om dat soort kosten te dekken. Ook moet je een werkruimte hebben waar je netjes en schoon kunt werken. Bij je thuis op de keukentafel mag meestal niet omdat in de meeste huurcontracten en hypotheken staat dat je de woning niet voor bedrijfsdoeleinden mag gebruiken (tenzij je in een huis woont waar een bedrijfsruimte aan vast zit). Tot slot moet je je afvragen hoeveel mensen daadwerkelijk hun (dure) telefoon gaan laten repareren door iemand van 16. Ik denk niet dat dat er heel veel zullen zijn. Ook moet je je afvragen of jij ook echt van alle type telefoons aan de onderdelen kunt komen en weet hoe je die moet vervangen. Mijn mening is dat je beter een aantal jaar bij een reparatiezaak kunt gaan werken, ervaring opdoen. Als je dan 18 bent dan kun je op basis van je werkervaring altijd nog besluiten om voor jezelf te beginnen.

Bronnen:
http://www.ondernemersplein.nl/artikel/sta...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100