Hoe kan ik er voor zorgen dat leerlingen niet meer de beamer met hun telefoon uit kunnen zetten?

Tegenwoordig kunnen steeds meer leerlingen met hun mobiele telefoon de beamer aan en uit zetten. Als docent wil je niet altijd dat zij mee kunnen kijken op jou scherm. Omdat je niet ziet welke leerling het is, wil ik weten hoe ik ervoor kan zorgen dat géén één leerling de beamer kan besturen. Wie weet of dit kan en hoe?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.5K
Thecis
8 jaar geleden
Voor dit soort vragen is het wel belangrijk om te weten wat het systeem is, ofwel om welke beamer gaat het. Algemeen gezien, zorg dat je besturing via apps uitschakelt. Als het gaat om een IR verbinding, dan kan je er vrij simpel achter komen doordat er maar weinig telefoons zijn met een IR zender er op.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als de beamer aangaat met je rug naar de klas een willekeurige leerling aanwijzen en zeer, maar dan ook zeer duchtig straffen! Ik denk dan aan de cane-methode; dat zal ze leren!
Thecis
8 jaar geleden
@freekfluweel
Dit is een methode die goed kan werken, maar in het onderwijs kan je daar hele grote problemen mee krijgen. Ouders tegenwoordig klagen al bijna aan voor minder.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@freekfluweel,
En dan te denken dat die gene die je straft waarschijnlijk ook werkelijk geen idee heeft wie het doet... Nee, dat gaat werken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben het volstrekt met freekfluweel oneens! Dit is zeer onrechtvaardig voor de leerling die gestraft wordt (mits deze leerling toevallig de schuldige was uiteraard). Ik zou als leerling naar een teamleider/rector/iets dergelijks stappen en mijn beklag doen.
Een leerling onterecht straffen is belachelijk en nooit een gewenste situatie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee (ik geef zelf ook les), en straffen zou ik in zo'n geval nooit doen. Sowieso even laten uitdoven tot de grap eraf is, en zelf niet 'zuur' maar (licht) geamuseerd reageren. Als het daarna niet stopt, de beamer rustig weer opstarten. Dat kost tijd. Jammer dan: niet voor jou, maar voor de klas...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zou gewoon alle telefoons in een doosje doen tot aan het einde van de les dat is veel makkelijker lijkt mij, en dan heb je ook geen kans meer dat leerlingen met hun telefoon gaan spelen tijdens de les.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat vind ik een goeie kees52.
Dat zou trouwens bij iedere les niet verkeerd zijn. Maarja, dan krijg je natuurlijk weer dat ze dan geen rekenmachine hebben, en geen agenda.... enzovoort. D
Maar daar zijn wel weer oplossingen voor.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@MKB Ze kunnen al het huiswerk op een papiertje zetten en later overzetten en een rekenmachientje is ook niet zo duur.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"tenzij*" in plaats van "mits" in mijn vorige reactie. Met dank aan de oplettendheid van Antoni!

Antwoorden (2)

Als de beamer binnen handbereik staat/hangt, kun je met een plakkertje de IR-ontvanger afplakken. Je kunt dan zelf de afstandbediening ook niet meer gebruiken, maar je kunt de beamer evengoed met de knoppen op het apparaat bedienen.
bamibal
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dankje. Daar had ik inderdaad ook al aan gedacht, alleen dan kan ik hem zelf ook niet meer bedienen en af en toe zal ie toch uit moeten zodat ik op de computer wat privé dingen kan regelen, maar dan zou ik op de tafels moeten gaan staan, dus dat gaat niet. Toch bedankt voor je tip!
Afpakken (dus blokkeren) is geen echte oplossing. Je legt jezelf immers beperkingen op, en gaat het probleem uit de weg.

Ik neem aan dat het om pubers gaat (of misschien bovenbouw). Vergeet de kracht van het belonen niet. Natuurlijk gaan stickers niet meer werken, maar er is vast iets anders wat ze heel graag willen, en waar ze hun best voor willen doen. Ik denk bijvoorbeeld aan 5 of 10 minuten eerder uit de les, of beloof ze ergens mee naar tie te nemen, of een gezellige party aan t eind van het jaar. Maar dat kam je als leeraar vast goed inschatten wat hun beweegt.

Ik zou het zo doen, geen 1 leerling mag het verpesten. Al wordt het maar 1 keer gedaan, dan is de deal van tafel. Diegene zou het dan dus verpesten voor de rest.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als je dit opredt ben jij "the man"
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De meeste scholen hebben al een eindfeest en 5 of 10 minuten eerder uit de les is volgens mij verboden.
Min is trouwens niet van mij.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het ging mij om het belonen uiteraard. Hoe je dat moet doen, kun jij als leraar alleen weten. Ik ken je leerlingen, school etc. natuurlijk niet. Wat ik bedoel is dat je ze alles wel afkunt pakken, maar dan leer je het ze niet af. Enne... dat minnetje kan me niet zoveel schelen, want diegene weet blijkbaar niet hoe het werkt :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk inderdaad dat ik het in die richting moet zoeken, want als ik de sensor af plak heb ik ook mijzelf ermee. En van iemand anders kreeg ik nog de tip: Als het wel gebeurt dan moet iedereen zijn telefoon die les inleveren, dus dan kunnen ze ook geen muziek luisteren tijdens het zelfstandig werken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plusje van mij.