wie weet een gratis gps tracker voor op de telefoon?

Ik ga komend weekend op vakantie met de trein en wil graag later de route terug kunnen kijken maar heb wel een aantal vragen:
- wie weet een goeie GRATIS app hiervoor het is een android telefoon
- kost gps in het buitenland geld? (Heb internet/3g uitstaan)
- neemt het veel batterij?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Google MyTracks (Mijn Routes), en GPS is altijd gratis.

Antwoorden (3)

GPS op je telefoon is overal ter wereld beschikbaar. Hier zijn geen kosten aan verbonden.

Dat gezegd hebbende, als je een Google account hebt houdt deze wanneer GPS op je telefoon aan staat bij waar je bent geweest. Dit kan je terug zien door ''Locatie geschiedenis'' in te typen in Google en in te loggen met je Google account.
9 jaar geleden
Ik begrijp dat je een gratis app wilt en offline je reis wilt opslaan. Met name dat je offline een reis wilt opslaan is lastig maar niet onmogelijk: OsmAnd.

Ten eerste heb je gratis kaarten nodig die je offline kunt raadplegen. Je hebt immers offline kaarten nodig. Een veel gebruikte optie hiervoor is OSM(open street maps. Dit is de soort wikipedia in de wereld van kaarten(en navigatie), iedereen mag aanpassingen maken en dergelijke. Voor mij is OsmAnd heel bekend, deze maakt gebruik van osm- kaarten en is zeer nauwkeurig. Hiervan heb ik de gratis versie en mag je als gebruiker tien gratis kaarten downloaden. Nederland is bijvoorbeeld 1 kaart maar voor Frankrijk telt elke provincie als één kaart. In deze app is het ook mogelijk om routes vast te leggen.

Download de app. Kies 'instellingen' en vervolgens 'plugin manager'. De tweede van boven aanvinken: 'Reizen opnemen'. Ga terug naar instellingen en nu zie je dat onder 'plugin manager' staat: 'trip registratie'. Hier kun je aanpassingen maken, je intervaltijd bijvoorbeeld. Het opnemen kun je doen door in je navigatiekaart rechtsboven in te klikken op 'GPX', het rondje wordt rood en je neemt op, etc.
De opgenomen GPX bestanden kun je terug kijken in de Osmand applicatie.

Nu kan ik me voorstellen dat je denkt, gpx.. wat is dat? In osmand kun je gpx- bestanden gewoon selecteren en terug kijken, dit doe je door je 'kaart in te stellen' tijdens het navigeren. Gpx bestanden kun je omzetten in bijvoorbeeld een kaart op google maps(op je desktop), hier gebruik ik: http://www.gpsvisualizer.com/ voor.

osm: http://www.openstreetmap.nl/
Osmand: https://play.google.com/store/apps/details?id=net.osmand&hl=nl_NL

GPS is idd gratis, ook in het buitendland. Het net van satellieten dat om de aarde draait is voor gewoon gratis toegankelijk. Qua stroom verbruik kan ik je geen overzicht geven tussen de ene app of de andere. Wel weet ik dat wanneer je wifi uitgeschakeld staat je minder stroom verbruikt. Met OsmAnd is het overigens mogelijk om je scherm uit te zetten tijdens navigeren/tracken, zie instellingen. Zelf heb ik hier geen goede ervaringen met het scherm uit omdat de navigatie dan wat blijft haken.. maar misschien is het anders tijdens het 'loggen'.

p.s. wanneer je tien andere kaarten in OsmAnd wilt downloaden omdat je deze verkeerd gedownload hebt, dan wis je gewoon de app en installeer je hem opnieuw. Je krijgt weer keuze uit tien downloads.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik gebruik zelf Google My Tracks, het werkt echt ideaal. Het neemt niet zo veel batterij op mijn Samsung Galaxy S II Plus, het kost ook geen geld, want het werkt via GPS. Het werkt ook gewoon offline. Link: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.maps.mytracks&hl=nl_NL
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb nog wel een vraagje 'my tracks' werkt alleen als ik locatievoorziening op hoge precisie heb staan klopt dat? Want normaal heb ik het op alleen gps staan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee hoor, het werkt altijd. Tenminste, bij mij werkt het altijd gewoon als GPS aan staat.