Hoe kun je de straling die je mobiel uitzendt waarnemen?

Je mobiele telefoon blijkt om de zoveel minuten een signaal uit te zenden om te laten weten waar hij is. Maar kun je dat signaal ook hoorbaar of op een andere wijze zichtbaar maken?

9 jaar geleden
1.4K
Cryofiel
9 jaar geleden
Mijn telefoon doet dat om de vier uur, niet om de paar minuten. Gelukkig maar, want als hij het elke paar minuten zou doen zou mijn batterij veel sneller leegraken.

Het beste antwoord

Dan moet je je mobiel maar eens vlak naast een luidsprekersnoer van een werkende luidspreker leggen, of heel dicht bij een werkende luidspreker houden. Dan hoor je die signalen van tijd tot tijd.
Eerst vrij vaak, later, als je mobiel steeds op dezelfde plek ligt, minder vaak.
Je hoort die stoorgeluiden weleens bij mensen die in een TV uitzending in de studio zitten en hun mobiel nog aan hebben staan.

Je mobiel probeert af en toe contact te maken met de GSM mast in de buurt die het best ontvangen wordt, en als dat langere tijd steeds dezelfde mast is, gaat het systeem minder vaak checken of het nog steeds zo is.
Als je onderweg bent, checkt hij dat heel de tijd regelmatig, want dan weet-ie alleen maar heel ongeveer waar hij zeg maar ergens in de provincie is.

Om niet bij een binnenkomende gespreksaanvraag (als jij wordt opgebeld) eerst lang naar een mast te moeten gaan zoeken waar “erotisi” ergens in het land zou kunnen vertoeven, houdt het systeem van jouw provider dus min of meer voortdurend bij waar je ergens bent. Als iemand jou dan ‘aan de lijn’ wilt krijgen, hoeft het systeem alleen maar de masten zeg maar 20 km van jouw laatst geregistreerde positie te ondervragen om te kijken of jij op een oproep via alleen die masten reageert. Anders zouden álle masten in Nederland jouw nummer moeten proberen aan de lijn te krijgen.
Door bij te houden waar alle mobieltjes zijn, kan een oproep sneller en met veel minder moeite doorgeleid worden naar de mast die vlak bij jouw telefoon staat.

Als je goed oplet kun je tijdens het beginnen van een gesprek aan dat soort opgevangen stoorgeluiden soms ook goed merken dat de telefoon zijn eigen zendvermogen vermindert als hij merkt dat hij met een mast communiceert die erg dichtbij staat.
Gewone zendontvangers doen dat niet, maar GSM’s doen dat wel, om energie te sparen en de “ether” niet meer te vervuilen met radiosignalen dan nodig is.
Hierdoor komt het ook dat je telefoon niet zo gek veel batterijcapaciteit opeet als je voortdurend thuis bent (of als je je GSM thuis laat liggen als je even boodschappen doet).
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
Als je zelf iemand opbelt, dan gaat je mobiel dus meteen contact maken met een geschikte mast in de buurt, en dan hoor je meteen die stoorgeluiden als je dan je mobiel vlak naast een luidspreker of bij een luidsprekersnoer houdt. Zo kun je snel uitvinden waar je je telefoon neer moet leggen om dit gedrag eens waar te nemen. De externe luidsprekers van een desktop zijn een mooi voorbeeld: die staan vaak permanent aan, ook als de pc zelf geen geluid laat afspelen, en al die tijd kun je daarmee prima volgen dat je mobiel steeds minder vaak naar een mast zoekt naarmate je langer thuis bent. Wat ik schreef over stoorgeluidjes in een TV-studio: daar gebruiken de deelnemers aan een gesprek van die kleine draadloze microfoontjes (micro mét draadje naar zendertje op hun rug, dat op zijn beurt draadloos met de studio-apparatuur communiceert bijvoorbeeld).

Andere antwoorden (1)

Er zijn z.g. 'flash stickers' in de handel, die plak je op je GSM en dan gaat er een LEDje branden als je telefoon een signaal uitzendt. Zie:
http://www.goeievraag.nl/elektronica/handhelds-smartphones/vraag/315108/heten-knipperstickers-gsm-telefoons
escape