Mag ik met een tablet bellen tijdens het rijden?

Op de site: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/vraag-en-antwoord/mag-ik-bellen-in-de-auto.html wordt gezegd: U mag uw mobiele telefoon niet vasthouden (handheld bellen) als u uw auto bestuurt.

Echter een tablet is geen Smartphone

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

Nee, dit mag niet. Als je kan bellen met een tablet, blijft het een telefoon. Ook al is het niet de primaire functie van het apparaat.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik moet mijn antwoord iets aanpassen.
Ja, je mag bellen met een auto met een tablet. Net zoals met een telefoon. Maar je mag je tablet niet vasthouden tijdens het rijden. Dit moet je ook handsfree doen.
9 jaar geleden
Er wordt van bestuurders verwacht dat zij zich tijdens het rijden alleen bezig houden met dat wat nodig is om veilig deel te nemen aan het verkeer. Andere activiteiten die afleiden zijn niet toegestaan. Het is lastig om aan te geven wat afleiding is. Voor handheld bellen is er al enige tijd duidelijkheid: dat mag niet (tijdens het rijden). Dat houdt overigens niet automatische in dat je wel handsfree mag bellen. Er wordt druk over gediscussieerd wat men hier mee moet doen.
Handheld ‘bellen’ is verboden, hoe de ‘telefoon’ er uit ziet, is niet beschreven. Handheld bellen met een iPad tijdens het rijden, mag niet.

Dit rapport bespreekt alle vormen van afleiding tijdens het rijden en de gevolgen daarvan: http://www.swov.nl/rapport/R-2012-04.pdf.