heeft elke smartphone standaard WIFI?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zie het al voor me. Een smartphone waar lan in moet

Antwoorden (2)

Ja !

Een standaard eigenschap van een smartphone is dat 'ie het internet op kan. In het begin was mobiel data erg duur en had een slechte dekking. WiFi was goedkoop en men kon thuis zelf voor een goede dekking (van wifi) zorgen.

Wifi is dus eigenlijk begonnen als een noodzakelijk lapmiddel op een smartphone en nu zijn we er zo aan gewend dat we het standaard verwachten. Omdat de mobile dekking nog steeds niet 100% is en ook met databundels werken is de noodzaak van wifi nog steeds aanwezig.
Fabrikanten die een toestel zonder wifi maken zullen dat waarschijnlijk slecht verkopen, dus zit het nog steeds op elke smartphone.
Tegenwoordig wel, maar het is niet per definitie zo. Veel oudere Windows Mobile en Symbian telefoons hadden het bijv. niet.

Ga je nu kijken voor een smartphone, dan zit het er gewoon altijd wel op.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Symbian-telefoons vallen ook niet onder de categorie smartphones, maar onder de categorie feature phones ;) Bij feature phones is het niet standaard dat er wifi op zit, wel zit altijd internet op (meestal GPRS), maar dat terzijde.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Onzin. Sterker nog, van origine hadden smartphones helemaal geen touchscreen. Toestellen die dat wel hadden stonden bekend als PDA-telefoons. Symbian (S60 en UIQ, toestellen als de Nokia E-series en N-series, Sony-Ericsson P990, M600, Samsung G810) was gewoon en volwaardig smartphone OS dat qua functionaliteit zelfs meer kon dan Android, Windows Phone (niet Windows mobile) en helemaal iOS. Feature Phones zou je toestellen als de Symbian S40-toestellen kunnen noemen of toestellen van SE die extra functionaliteit hadden als een browser, track ID of een volwaardige muziekspeler. Je praat ook onwaarheid over dat er meestal GPRS aanwezig was op die toestellen. In de meeste gevallen hadden zelfs zgn. dumb phones gewoon UMTS en vaak genoeg ook HSDPA. Feature phones geldt dus hetzelfde voor en al helemaal voor smartphones. De Nokia N-series waren zelfs een van de eerste eerste smartphones die dat hadden. Denk aan toestellen als de G600 van Samsung, 6300 van Nokia. Alleen echt goedkope toestellen hadden slechts GPRS vanaf een bepaald punt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zat fout dus. Bedankt voor de opheldering :) Maar dan heb ik nog een vraagje. Is Nokia OS nou onderdeel van Symbian OS, of is het toch weer een compleet niet OS? Ik ga de Nokia 301 aanschaffen, en deze heeft dan weer Nokia OS als besturingssysteem.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nokia OS is zegmaar Symbian S40. Dat is een feature phone OS. Ten opzichte van zgn. 'dumbphones' heb je dan Facebook, Twitter, WhatsApp, eBuddy en Slam (=een file sharing dienst) plus nog een redelijke browser (de Nokia Xpress browser, en waarschijnlijk ook Opera Mini) Persoonlijk vind ik dit soort telefoons altijd minder interessant, omdat je voor wat tientjes meer een redelijke smartphone hebt. Een Nokia Lumia 520 is nog geen 100 Euro, hoewel Whatsapp voorlopig niet meer te krijgen is voor Windows Phone. In dezelfde prijsklasse heb je een Huawei Y300 met Android (waar ook Kitkat-roms voor te krijgen zijn) weer wat tientjes duurder heb je een Motorola Moto E en weer ietsje meer een Moto G. In termen van percentages is het natuurlijk flink meer dan de 60 Euro die een Nokia 301 moet kosten, maar als je kijkt naar de functionaliteit is de bang for buck-ratio bij de goedkope Android en Windows Phone toestellen gewoon beter. Een feature phone is alleen logisch wanneer je een lange batterijduur wil, een klein sterk toestel of iets met gewone knoppen. Of natuurlijk omdat je het geld op het moment gewoon even niet hebt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou, ik bezit zelf al over een Lumia 620, maar ga regelmatig naar festivals of andere evenementen, en dan houdt mijn Lumia het vaak niet vol qua accu, al helemaal niet nu Windows 8.1 (betá) op m'n telefoon staat. Heb echter geen zin om alles weer terug te zetten naar Windows Phone 8.1. Voor zulke evenementen is zo'n kleine telefoon ideaal. Niet te groot, niet te duur, en mocht het kwijtraken, dan is dat vooral ontzettend jammer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ah op die manier. Dan is het wel ideaal inderdaad.