is het zo dat smartphones na een jaar of twee al kapot gaan?

ik vraag me af of alle smartphones binnen 2 jaar stuk gaan en niet meer te repareren is (of miss ook wel, maar dan met hoge kosten) of binnen drie jaar zomaar ermee ophouden? zo niet, welke smartphones overleven wel deze paar jaar? en is het om deze reden verstandig een tweedehandse aan te schaffen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.2K
Amadea
9 jaar geleden
Natuurlijk niet. Als jij er zorgvuldig mee omgaat kan zo'n modern apparaat heus vijf à zes jaar meegaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat ligt niet zo zeer aan de smartphone zelf, maar hoe je er mee omgaat. Als jij hem elke dag laat vallen, ja... Dan haalt ie de twee jaar niet!

Antwoorden (3)

Het is geen "wet" dat smartphones slechts 2 jaar mee gaan. Toch zit er wel een kern van waarheid in.

Er zijn eigenlijk 4 punten waar rekening mee gehouden moet worden, alle eigenlijk vooral veroorzaakt dat we de smartphone intensief gebruiken en altijd bij ons dragen:

- We zijn eigenlijk alleen 's nachts lang genoeg op één plek om een telefoon op te laden. Een acculading zal dus een volle dag mee moeten gaan. Met elke laadcyclus wordt de accu van je telefoon iets slechter. Na zo'n 2 jaar dagelijks opladen beginnen veel accu's moeite te hebben de dag nog op één lading door te komen.

- De telefoon zit altijd in onze broekzak of tas. Die beweegt, er is stof en er zitten andere spullen in. Niet de ideale omgeving. Er is dus best wat slijtage te verwachten. Dat kan meevallen, dan kan dat best een paar jaar goed gaan, dat kan tegenvallen en je scherm is na een paar weken al gebroken. Neem je het gemiddelde van al die telefoons, dan zal dat ook zo rond de 2 jaar uitkomen (is mijn schatting)

- De techniek schrijdt voort. Je wil ook die nieuwste app kunnen gebruiken die nu populair is. Op een nieuw toestel is dat geen probleem, op een toestel van 2 jaar begin je apps tegen te komen die het niet meer doen. Ook updates van besturingssystemen komen niet altijd meer uit voor deze 'oude' toestellen.

- De meeste abonnementen bij de provider duren 2 jaar. Daarna krijg je 'gratis' een nieuw toestel. Dat heeft een sfeer gecreëerd waarin mensen na 2 jaar hun oude toestel afdanken en dat ook okee vinden. Men wordt gestimuleerd altijd het nieuwste model te willen (want toch 'gratis'). Mode speelt zo ook een rol.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ondanks al het bovenstaande gaat mijn iPhone 4s probleemloos het 4e jaar in.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Gelukkig maar !!!
Daarom begin ik mijn tekst ook met: "Het is geen wet..." :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een 4S van 4 jaar oud. Dat is knap, die is pas op de markt sinds oktober 2011... Maar ik begrijp je punt, Kellykat. Mijn iPhone 4 in november 4 jaar oud en, op het een keer vervangen van de homeknop na, nog altijd een prima toestel. Net wat Ozewiezewoze al zegt, zuinig met je telefoon om gaan, regelmatig schoonmaken, bewaren in een hoesje. Allemaal dingen die de levensduur van je telefoon bevorderen. En mijn gebruik van de iPhone is ook zodanig dat ik rustig 2 dagen doe met de accu.
Nee, het is onzin. De techniek gaat snel, en er bestaat een kans dat een toestel verouderd is en bepaalde apps niet kan draaien. Maar afgezien daarvan moet het dus niets uitmaken.

Welke telefoons het lang uithouden en welke niet, is lastig te zeggen. Pas achteraf blijkt welke toestellen wel betrouwbaar waren en welke niet.

Veel mensen roepen vaak iets over bouwkwaliteit, maar dat zegt in 9 van de 10 gevallen niets over de kwaliteit van het interne werk.

Een veilige gok is om te kijken naar series van meer dan twee jaar geleden waarvan je de oudere versies nog steeds vaak ziet. Een zwakte daarin is echter dan je per definitie populairdere toestellen vaker zal blijven zien. De iPhone's of Samsung Galaxy's zie je overal veel. Verder wisselen veel mensen om de twee jaar per definitie omdat dat eigen is aan het contract bij hun provider.

Het beste is om het eens na te vragen bij verschillende verkopers van telefoons, en dan met name in zaken waar ze niet per definitie voor abonnementen gaan (dus alle providers en de Belcompany).

Toegevoegd na 3 minuten:
Bedenk je verder ook dat behalve de betrouwbaarheid ook de mogelijkheden tot reparatie belangrijk is. De meeste fabrikanten laten in Nederland hun toestellen repareren door Dynafix. Dat is geen reperateur die overloopt van kwaliteit om het zo maar even te zeggen. Nokia repareert hun toestellen echter wel zelf. Echter heeft ook Nokia verschillende toestellen gehad die gewoon onbetrouwbaar bleken.

En natuurlijk kan je altijd pech hebben.

De suggestie voor het kijken naar een tweede hands toestel is eigenlijk niet eens zo slecht. Immers kun je van een ouder toestel dat nog werkt in ieder geval zeggen dat die het zo lang aangehouden heeft en dus kennelijk geen interne fouten heeft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn Smart Phone heb ik al 2 1/2 jaar en hij doet het nog perfect dus nee.