Kun je je iPhone nu wel of niet opladen met de USB Power Adapter die bij de iPad zit? De iPad-lader is 10 watt, terwijl die van de iPhone slechts 5 watt is. Dat zou betekenen dat je de accu van je iPhone stuk maakt of dat je iPhone heel snel wordt opgeladen als je hem op de iPad-lader aansluit. Toch?

Geen van beide antwoorden is juist. Om dat uit te leggen een klein lesje natuurkunde. Bij een adapter gaat het om twee belangrijke dingen: de spanning die hij levert (in volt) en de hoeveelheid stroom die een apparaat nodig heeft (in ampère). Het aantal watt drukt het vermogen uit en dat kun je berekenen door de spanning met de stroom te vermenigvuldigen.

Als je een adapter met een te hoge spanning aansluit op een apparaat heb je een groot probleem; een te lage spanning gaat ook niet goed. Zorg dus altijd dat de spanning die een adapter levert in orde is. Gelukkig is de uitvoerspanning van de iPad- en iPhone-lader gelijk (5 volt), dus dat levert geen problemen op.

ChargingDe hoeveelheid stroom die nodig is hangt af van de accu en de interne elektronica van een apparaat. Een iPhone of iPad vraagt de hoeveelheid stroom die hij nodig heeft van zijn lader. Heeft hij minder nodig dan de lader kan bieden, dan vraagt hij minder en krijgt hij minder. Zo vraagt een iPhone 1 ampère stroom bij een spanning van 5 volt, vandaar dat het vermogen van de lader 5 watt is. Sluit je een iPad-lader van 10 watt aan op je iPhone, dan vraagt hij ook 1 ampère stroom bij 5 volt spanning en is het vermogen nog steeds 5 watt. Ondanks het feit dat het maximale vermogen van de lader (en dus de maximaal te leveren stroom) het dubbele is.

Daarmee is de vraag beantwoord: je kunt je iPhone zonder problemen opladen met de USB Power Adapter van de iPad, maar dit gaat niet sneller. Zo werkt het overigens ook bij Macbooks. Met de 60W-adapter van een 15inch Macbook Pro kun je een Macbook, die normaal een 40W-adapter heeft, prima opladen.

En hoe zit het dan andersom? Kun je je iPad opladen met je iPhone-lader? Ja, maar dat gaat wel stukken langzamer dan met de iPad-lader (net als bij het aansluiten op een USB-poort, dan gaat het opladen ook langzaam). Bij andere apparaten kan te weinig stroom kritischer zijn. Zo kan een laptop meer stroom gebruiken dan een lader kan leveren en wordt de accu dus niet opgeladen, maar loopt deze heel langzaam leeg.

http://www.iphoneclub.nl/68742/een-iphone-opladen-met-de-ipad-lader-kan-dat/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

ligt aan welke iphone of ipad.
zie foto bij mijn wijsvinger de oude type lader bij mijn ring vinger de nieuwe lader type.
wanneer ze matchen kan je idd allebij gebruiken

Toegevoegd na 12 minuten:
jammer de foto is niet geladen:(

Toegevoegd na 12 minuten:
jammer de foto is niet geladen:(

Toegevoegd na 12 minuten:
jammer de foto is niet geladen:(

Toegevoegd na 13 minuten:
jammer de foto is niet geladen:(
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
sorry er gaat het een en ander fout met het antwoord geven, verwijderen werkt ook niet...