Welke processor zou beter(of sneller) presteren? (zie uitleg)

Een single-core 2 ghz processor, of een dual-core 1(of 1,5) ghz processor?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Hangt van de taak af die uitgevoerd moet worden. Aangezien de kracht van de core wat minder relevant is geworden en alle smartphone OS' dualcore goed ondersteunen, zal de dual core sneller zijn in de meeste gevallen, ook als de conceptuele architectuur van de processoren in kwestie hetzelfde is.

Dit is echter meestal niet het geval, zeker niet bij de telefoon-techniek. Een 1,4 GHz single core processor van een jaar of 3 geleden is gewoon trager dan een 1,2 GHz dual core in 100% van de gevallen. De kloksnelheid opzichzelf zegt niets over de snelheid van een processor. Dat is al jaren niet meer zo.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat hoeft niet perse, technisch bekeken, afhankelijk van de toepassing. Maar in de praktijk zal dat wel het geval zijn. En het type processor zegt inderdaad meer. En per telefoon zijn er ook wel eens verschillen terwijl ze dezelfde processoren hebben. En als processoren in de synthetische benchmarks vooraf in de ontwerpfase op een bepaald niveau presteren, wil dat niet zeggen dat ze dat uiteindelijk ook doen wanneer ze in een telefoon worden geplaatst en met allerlei software en andere hardware moeten samenwerken. Maar is er iets concreets aan de hand en overweeg je twee telefoons, of wil je gewoon iets weten over het technische principe?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
OK. Maar gezien je beperkte verstand van hardware, maak je het veel moeilijke dan nodig. Bedenk je verder dat toestellen op Android en Windows Phone bijvoorbeeld ook verschillend presteren. WP persteert beter, maar heeft minder mogelijkheden. Verder is de processorsnelheid niet belangrijk in de meeste gevallen, maar de snelheid van de GPU (daar draaien de spelletjes immers op) en de aanwezige hoeveelheid geheugen (veel apps tegelijkertijd zorgen voor minder hapering als je veel geheugen hebt; de invloed van de processor is ook hier minimaal). Kortom, wat jij moet doen is gewoon bepalen wat voor concept telefoon je wel (schermgrootte, uitbreidbaar geheugen perse nodig, bepaalde diensten die beschikbaar moeten zijn, welk OS, etc.), hoeveel geld je wil uitgeven, en binnen die kaders gewoon het beste toestel uitzoeken. Dat geredeneer over processoren is echt onnodig. Wanneer je dan meerdere telefoons als optie hebt, zoek je naar reviews en kijk je naar hoe ze het in de benchmarks doen, en degene die het beste presteert, pak je dan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eigenlijk moet je vraag dus zijn: "Ik wil een zus en zo telefoon, mijn max budget is x euro en ik vind het belangrijkste dat het gewoon het snelste toestel is die ik kan kopen binnen deze kaders". Geef dit anders gewoon eens aan? Ik kan je vast wel een goede optie aanraden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toen was ik er kennelijk even niet nu wel. Vraag maar raak!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hmmmm. Zonder dat uitbreidbare geheugen, zou ik meteen Nexus 4 zeggen. Je kan evt. ook voor de Blackberry Z10 gaan. Erg mooi toestel die op een erg mooi OS draait, maar daarnaast ook Android apps kan draaien. Veel veiliger dan Android dus en toch de voordelen van de Android-apps. En daarnaast natuurlijk ook de Blackberry apps. BB10 is sneller dan Android. Kan uitgebreid worden kwa opslaggeheugen. Als je een heel groot toestel wil, zou je kunnen kijken voor de Huawei Acscend Mate. Ook uitbreidbaar geheugen, en FullHD scherm. De Samsung Galaxy Note II kost tegenwoordig ook rond de 300 Euro. Vrij groot toestel, met een pennetje. Voor ongeveer 320 euro heb je de Huawei P6, wat ik persoonlijk kwa uiterlijk een erg mooi toestel vind. Dit zijn de opties die ik persoonlijk zou aanraden. Ze hebben allemaal minimaal 2 GB aan ramgeheugen. De LG Nexus 4 heeft geen uitbreidbaar geheugen, en daar moet je het dus doen met 16 GB min het deel dat het OS inneemt. Derest kan je het geheugen wel van uitbreiden. Check youtube video's als je een werkelijke indruk wil krijgen van de telefoons. Kwa processor is het net als de Galaxy S3, of sneller. Wanneer je ook voor Windpows Phone wil gaan, zou je voor een toestel kunnen gaan met wat minder RAM-geheugen. Net als BB10 is WP8 wat zuiniger met geheugen. Met 1 GB heb je dus gewoon een snel toestel. Je zou dan kunnen kijken naar de Ativ S voor 190 Euro. Is feitelijk dezelfde telefoon als de Samsung Galaxy S3, maar dan met Windows Phone. Een andere optie is de Nokia Lumia 920. Deze is kwa geheugen niet uitbreidbaar, maar heeft wel 32 GB aan boord (min het deel dat door WP ingenomen wordt), wat al best veel is.