Ik heb tweedehands een iphone 5 gekocht, en dit blijkt een lease toestel te zijn. Nu eist degene hem terug, kan dit?

Ik wist niet dat het een lease toestel was. Nu gooit degene het erop dat het toestel van hem is en alles op zijn naam zat. Wel ben ik in bezit van aankoopsbon en doosje. Ben ik verplicht dit toestel terug te geven? Zitten er mogelijke wettelijke gevolgen aan als ik dit niet doe?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Nee de verkoper had zich dit moeten realiseren voordat hij het toestel te koop aan bood. De verkoper heeft zelf dit probleem veroorzaakt door iets te verkopen wat geen eigendom is. De kosten zullen dus op de verkoper worden verhaald.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het probleem is dat de "verkoper" niet de eigenaar was van het product dat hij te koop aanbood en u dus wettelijk gezien ook niet de eigenaar bent op dit moment, tenzij u ter goeder trouw bent.

U zegt dat u de bon hebt, als daarop staat dat het een leasetoestel is bent u niet ter goeder trouw. U had dan kunnen weten dat het toestel niet van de verkoper was. Als op de bon niets staat over eventuele leasecontracten, dan kunt u er van uit gaan dat degene die het goed verkocht dat ook daadwerkelijk mocht. In dat geval geniet u kopersbescherming volgens 3:86 BW en kan het zijn dat u toch eigenaar bent geworden.

Wat volgens mij het slimste is om te doen:
Vraag de verkoper de originele verkoopprijs terug en koop een andere telefoon, want ze kunnen dus ook bij jou aankloppen om die telefoon terug te halen. Dan moet je een procedure starten om dat vergoed te krijgen van degene die de telefoon aan jou verkocht.