Hoe kan het dat de capaciteit van een niet-samsung batterij groter kan zijn dan een samsung batterij?

Ik zag dat er accu's bestaan voor mijn samsung smartphone die wel 2x de capaciteit hebben van de standaard samsung batterij van mijn smartphone. Ik begrijp niet hoe dit kan, want samsung zou dan toch een veel betere batterij in mijn toestel hadden kunnen doen? Want veel mensen hoor ik klagen over de batterij duur van hun smartphone.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die batterijen zijn veel dikker, waardoor je ook een speciale achterkantje moet kopen en die erop doen.

Het beste antwoord

Zoals Pauwendroger al reeds aangaf.
De inkoop van Samsung ( en niet alleen Samsung )
Dan nog dat de ontwikkelingen natuurlijk ook niet stilstaan, cellen worden sterker en kunnen langer mee.

Daarnaast en dat wordt gauw vergeten, China neemt het niet zo nauw qua regelgevingen e.d.
Voorbeelden ten over dat er vaak accu's verkocht zijn die minder capaciteit leveren dan wat er op de verpakking staat.
Daarnaast is de kwaliteit van dergelijke cellen vaak ten zeerste twijfelachtig en is de levensduur vaak minder dan cellen van een gerenommeerd bedrijf.

Uiteraard zitten er natuurlijk ook wel goede cellen tussen, maar dat is meer geluk dan wijsheid.

De reden dat de cellen van oa Samsung het niet zo lang uithouden is eigenlijk meer te wijten aan de mishandelingen van de gebruiker dan aan de kwaliteit van de accu.
Immers een accu dient op geladen te worden als deze leeg is en niet te pas en te onpas aan de lader te worden gehangen.
Vaak zie je dat gebruikers elke avond hun toestel trouw aan de lader hangen, leeg of niet leeg.
Daarvan word een accu lui en zal op ten duur minder presteren.
Zeker als ze nog bijna vol zijn en dan toch maar weer op de lader worden gehangen.
Met laptops zie je dat verschijnsel ook.
Als je een goed management voert omtrent het bijladen van je accu's dan haal je er veel meer uit en gaan ze langer mee.

Mijn eigen ervaringen?
Ik heb een drie a vier jaar oude laptop en draait rustig een paar uur op dezelfde accu die er bij is geleverd.
Daarnaast heb ik een oude Samsung S5660 en daar doe ik rustig twee dagen mee met vol gebruik van wifi e.d. ( tegenover die van mijn vrouw amper een dag ).
Dan heb ik nog een vijf jaar oud toestelletje waar ik rustig twee weken kan doen met een lading.

Soms kan je een dergelijke accu nog wel eens "revalideren" door hem een paar keer goed te ontladen en weer helemaal op te laden.

En als laatste, vertrouw niet op het accu symbooltje op je toestel.
Dat is slechts een indicatie en dat is dan wel een heel ruim genomen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er bestaan inderdaad verschillende types accu's vaan eenzelfde toestel.
Dat men niet altijd het hoogste vermogen installeert op een nieuw toestel heeft 2 redenen.
1 een hogere capaciteit batterij kost meer en als men bv één miljoen toestellen verkoopt weet u al waarom men een goedkoper type monteert.
2 de technologie evolueert en soms ontstaan er nieuwe soorten batterijen me een hoger vermogen op dezelfde oppervlakte en soms zelfs goedkoper.