Vriend maakt mobiel kapot, wat krijg ik uitgekeert?

Een vriend heeft vandaag mijn galaxy s3 per ongeluk op de grond gegooid, hij zal de verzekering bellen maar mijn vraag is nu, krijg ik de dagwaarde of nieuwwaarde? Want van de dagwaarde is een nieuw toestel kopen onmogelijk.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan koop je een tweedehandse op marktplaats.

Antwoorden (2)

Dat is niet te zeggen, je vriend moet de bon van aankoop opsturen naar zijn verzekering, de ene verzekering dekt de aankoopwaarde helemaal, de andere dekt de dagwaarde, je zal dus moeten afwachten en hopen, dat als je niet het gehele bedrag krijgt, dat je vriend dit bedrag uit eigen zak betaald. Tegenwoordig krijg je ook veel telefoons bij abonnementen gratis, dan is het ook raden wat je terug zal krijgen. Hou rekening met de dagwaarde, dan valt het in ieder geval niet tegen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Doorgaans is het de dagwaarde, immers, dát is de huidige waarde van de telefoon. Het klopt dat je daar geen nieuwe telefoon voor kan kopen, maar de telefoon die stuk is gegaan is ook niet nieuw. De verzekering van jou vriend gaat (áls tot vergoeding wordt overgegaan) logischerwijs niet meer betalen dan de schade die is aangericht.

Bij een inboedelverzekering kun je soms spullen een tijd tegen nieuwwaarde verzekeren, maar dit geval betreft het een aansprakelijkheidsverzekering.

Eén van de beginsels in schade is dat de benadeelde er niet beter van mag worden.