Hoe extra kosten in het buitenland zonder internetverbinding voorkomen op je telefoon?

Ik ga binnenkort naar het buitenland op vakantie. Nu hoorde ik het verhaal van iemand die in het buitenland was en opeens een hele hoge rekening kreeg van zijn mobiele abonnement. Deze persoon had én zijn 'roaming' én zijn 'wifi' uitstaan in het buitenland. Toch kreeg hij een rekening van zeker €50,--. Zijn telefoon zou op de een of andere manier verbinding hebben gemaakt met het internet en zou apps zijn gaan bijwerken. Zelf snap ik niet veel van dit verhaal, en neem het met een hele flinke korrel zout. Toch ben ik een beetje bang dat ik met mijn prepaid Samsung toestel met Vodafone SIM opeens extra moet gaan betalen. Mijn roaming en mijn dataverbindingstand staan altijd uit, mijn wifi daarintegen altijd aan; maar dit zou toch geen kwaad kunnen? Wifi verbind immers toch niet uit zichzelf?
Wat moet ik doen? Ik heb geen zin om extra kosten op de een of andere manier te maken omdat ik in het buitenland ben...
Ik weet het, het is een beetje een vreemd verhaal, maar graag een deskundig advies.

Bedankt alvast.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Wat je moet doen is je pakketgegevens uitzetten. Die slurpen je telefoonrekening leeg. De wifi kun je gewoon lekker aan laten staan, die is ook in het buitenland gratis. Dus gewoon effe naar je netwerkinstellingen gaan en de pakketgegevens uitzetten!

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog ff een tipje: zet je wifi uit als je het toch niet gebruikt, dan gaat je batterij minder snel leeg.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als de dataverbinding uitstaat loop je geen risico, dan verbind je telefoon niet. Waarschijnlijk had de persoon in kwestie het per ongeluk aan laten staan, maar durfde deze dat niet te vertellen.

Zet automatische synchronisatie uit als je dit nog niet hebt gedaan, is een echte batterij slurper en zorgt voor een hoger datagebruik.

Toegevoegd na 35 seconden:
Wifi kan natuurlijk helemaal geen kwaad voor de kosten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Automatische synchronisatie is inderdaad een enorme boosdoener. Echt verschrikkelijk. Ik ben er mijn eerste smartphone aan kwijtgeraakt omdat 'ie 's nachts een berg apps ging updaten terwijl hij aan de stroom lag om op te laden. Dubbele oververhitting dus. Echt opletten hiermee!!