Ja, je krijgt een ander ip adres toegewezen door je provider.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ip adres is vergelijkbaar met een woonadres.
Ben jij met je telefoon thuis op wifi heb je dus een anders ip adres dan op bijvoorbeeld het station.

Echter moet je nog steeds geen gekke dingen gaan doen want elk apparaat dat een interneterbinding kan maken heeft ook een MAC adres. Dit is (zo goed als) onmogelijk aan te passen, waardoor je toch een bepaalde identiteit hebt.

Zie die telefoon dus maar als jezelf. Waar je ook bent: je hebt altijd de zelfde naam. Zo zit dat dus ook met de telefoon. Hij heeft op dat moment alleen een andere verblijfplaats

Toegevoegd na 7 minuten:
Nu moet je dit niet verwarren dat al jouw apparaten thuis het zelfde ip adres hebben.

Om het even begrijpelijk uit te leggen:

Jouw huis is opgedeeld in ruimtes. Woonkamer, keuken etc..

Zie elk apparaat dus maar als een bepaalde ruimte. Zo weet bijvoorbeeld msn of whatsapp dat het bericht op jouw adres(ip adres) in de woonkamer (telefoon) aan moet komen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, als je thuis via wifi op internet zit, heeft je telefoon een ander ip-adres dan wanneer je verbinding maakt via het mobiele netwerk.

Het ip-adres dat je thuis hebt, is het adres dat door je internetprovider is toegekend aan het modem. Daardoor hebben alle apparaten die via die verbinding naar internet gaan, voor de buitenwereld datzelfde ip-adres.

Wanneer je verbinding maakt via je mobiele netwerk, dan heb je dus een andere verbinding, waar ook een ander ip-adres bij hoort.

Toegevoegd na 5 minuten:
Via je (wifi)router kun je thuis meerdere apparaten tegelijk verbinden met internet. Voor de buitenwereld hebben ze dan allemaal hetzelfde (externe) ip-adres. Dus of je nu via een laptop, spelcomputer of smartphone naar internet gaat, het ip-adres blijft hetzelfde. Je router zorgt ervoor dat dat allemaal goed gaat.

Het ip-adres dat je telefoon daadwerkelijk heeft, is een intern ip-adres. Dat houdt in dat het ip-adres ook alleen binnen je eigen netwerk zichtbaar is. Deze interne ip-adressen worden toegekend door je (wifi)-router. Maar van buitenaf (dus vanaf het internet) is dat interne ip-adres niet te zien, maar alleen het externe ip-adres.
bamibal
11 jaar geleden
bamibal
11 jaar geleden
Nee, christian. Voor de buitenwereld hebben alle apparaten hetzelfde ip-adres, namelijk het externe ip-adres van de router. Probeer het maar eens uit. Ga vanuit een thuisnetwerk met verschillende apparaten naar de site www.watismijnip.nl
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het klopt zeker wel wat bamibal zegt. de router zorgt immers dat alles goed gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hangt natuurlijk wel weer van je provider/router af.
In elk geval is de 'bamibal' oplossing de meest gangbare voor internet bij particulieren (adsl en kabel).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En hoe zit het dan met het externe ip adres. Stel ik ga gekke dingen doen (ben ik niet van plan, maar stel..) Ik maak eerst met mobieltje gebruik van mijn wifi, ik ga apps downloaden, niks bijzonders, en daarna ga ik onderweg het mobiele netwerk op en ga illegale dingen doen, bijv. op internet gestolen spullen aanbieden, of illegale dieren te koop aanbieden. Kunnen ze (politie) dan achterhalen waar ik woon? Zonder dat ze mijn mobiel in handen krijgen. Die discussie hadden wij hier laatst.
bamibal
11 jaar geleden
Als jouw adres bekend is bij je telefoonprovider, dan kan dat. Je ip-adres (onderweg) is gekoppeld aan jouw abonnement. Je provider zou de politie kunnen vertellen wat jouw adres is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar als dat prepaid is. En met dezelfde telefoon ga ik thuis, wat dus wel bekend is, het wifi netwerk op.
Bij jou thuis: nee. Je krigt dan het zelfde adres als dat van je eigen modem. Op alle andere plekken krijg je een ander adres dan thuis.

Er even van uitgaande dat je externe adressen bedoelt. Als je niet weet wat dat zijn, klopt bovenstaande.