Hoe zit 't nu met een iPhone (G3 (of G4?)) en/of Android: betaal je meer als je meer surft?

Of kan je gewoon straffeloos bij wijze van spreken 24 uur per dag Google Earthen, utorrenten... (Is er eigenlijk een torrent-progje voor zulke phones?)
Betaal je dus altijd een vast bedrag per maand, en that's it?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

de iPhone wordt officieel nog steeds alleen bij T-Mobile geleverd als ik me niet vergis, hoewel KPN ze stiekem ook levert, zo werd onlangs bekend.

Android is het besturingssysteem dat op bepaalde telefoons gebruikt wordt, bijvoorbeeld de bekende toestellen van HTC (waaronder ook de Nexus One, de nieuwe Google telefoon, die naar alle waarschijnlijkheid binnenkort door Vodafone in Europa op de markt gebracht gaat worden).

De eigenlijke vraag gaat over of je onbeperkt kunt surfen, daar is het bovenstaande niet zo voor van belang.

Je moet je afvragen wat de internetdienst (GPRS, HDMA etc.) te bieden heeft om deze vraag te beantwoorden. Als je je daar een beetje in gaat verdiepen weet je dat er veel mogelijk is met dit soort diensten. Je zou bijvoorbeeld een Skype-achtig programma op je telefoon kunnen draaien die gebruik maakt van je mobiele internet, waardoor je gratis gesprekken kunt voeren, technisch gezien kan het, is je telefoonmaatschappij daar blij me? Me dunkt van niet.

Omdat dataverkeer nog steeds geld kost (ook al is de verhouding met de prijs die de consument betaalt en wat de provider er voor moet betalen ruimschoots zoek is) zijn er beperkingen aan mobiel internet. Dat zijn geen technische, maar contractuele beperkingen.

Bij mijn mobiele internet (KPN) betaal je extra voor streaming video (youtube etc.), puur omdat je daarmee meer gebruik maakt van je verbinding. Mocht ik ruiim boven het gemiddelde internetverbruik gaan zitten dan krijg ik een waarschuwing, als ik die in de wind sla en dat blijf doen zetten ze me over op een ander (veel duurder) abonnement.

Soortgelijke fair use beperkingen gelden bij andere aanbieders.

Dus antwoord: Ja, je betaalt meer als je meer surft, al is het soms indirect en na een of meer waarschuwingen.

Toegevoegd na 15 minuten:
Ik haalde trouwens CDMA (code division multiple access een communicatiesysteem dat op sommige plaatsen in plaats van of in aanvulling op GSM wordt gebruikt) en HSDPA (high-hpeed downlink packet access, een packetradio protocol dat voor mobiel internet wordt gebruikt) door elkaar waardoor ik op HDMA uitkwam wat als afkorting allerlei betekenissen heeft, maar niet datgene wat ik bedoelde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bij de meeste providers in NL geldt een fair use policy.
Extra surfen of de gehele dag op msn zitten kost niets meer op je telefoonrekening. Alleen de stroomkosten zijn ietsjes hoger doordat je de telefoon 1/2x per dag op moet laden.

Als je de fair use policy met 200/300% overschrijd met het gemiddelde dan kun je een waarschuwing krijgen en/of een sneldheidsbeperking. Hoe dit precies zit weet ik gelukkig niet :)

Als je weinig surft maar veel download, dan kun je dus aan zo'n limiet komen van de f.u.p. waardoor je dan wel meer gaat betalen.