Hoe word de prijs van een mobiele telefoon bepaald?

Bijv. Een Samsung of een Apple telefoon

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4K
ItisILeClerc
11 jaar geleden
zoals elke prijs van een vrij verhandelbaar product: door de markt

Antwoorden (2)

Smartphone fabrikanten hebben een product in handen dat 'iedereen wil hebben': zonder smartphone tel je in 2012 bijna niet meer mee. Het is een multifunctioneel product, waarmee je kunt bellen, e-mailen, sms'en, naar muziek kunt luisteren, fotograferen, Skypen enzovoorts. Bovendien speelt het in op de behoefte om 'altijd en overal' bereikbaar te zijn.

De prijs van producten wordt bepaald door vraag en aanbod. Als er veel vraag naar een product is, kunnen de aanbieders een hogere prijs vragen en daardoor meer winst maken. Dat is bij smartphones duidelijk het geval.

De productiekosten van een doorsnee smartphone liggen tussen 155 en 175 euro. De kosten van de gebruikte onderdelen worden geschat op 160 euro voor een doorsnee smartphone en 147 euro voor de iPhone 4 (zie bron). In de winkel kost diezelfde iPhone ca. 700 euro. Daar wordt dus flink aan verdiend, om de eenvoudige reden dat kopers die bedragen ervoor over hebben.

De iPhone is door de marketingmensen in de markt gezet als 'de Rolls Royce' onder de smartphones, specifiek bedoeld voor mensen met hogere inkomens. Vooral status speelt daarbij een belangrijke rol. En daar hebben veel mensen kennelijk graag wat extra geld voor over...
Pieter2011
11 jaar geleden
de kosten van een telefoon liggen beduidend lager. Ik schat de daadwerkelijke kosten op 25 euro. Maar dan komen de tussenhandel, de transportkosten, de tussenhandel hier in europa etc. erboven op. De ellende is dat iedere tussenpersoon geld wilt verdienen. Sommige met schandalige winstmarges. Een container van China naar Nederland kost 3000 euro. Reken maar eens uit wat dat per smartfoon kost. Minder dan 1 euro! Want er gaan immers giga veel van die dingen in een container. Nee, daarin zitten de kosten niet. Vervolgens gaat de regel van de vorige schrijver op. Iedereen wil zo'n ding. Dus de uiteindelijke prijs is so wie so veel hoger dan het ding eigenlijk waard is.