Hoe werkt de opslag van woorden in T9?

Ik bedoel de T9 om een SMS te typen.

Ik dacht dat er domweg een woordenlijst in het geheugen staat, waaruit de nog mogelijke woorden worden gekozen.

Als ik echter "gefeliciteert" typ, wordt dat geaccepteerd.

Dus hoe werkt T9 nu?

--  Zit er toch een simpele woordenlijst in, en is daar "gefeliciteert" ingezet voor het gemak van die gebruikers die niet weten dat dat woord niet bestaat?

--  Is de woordenlijst gecomprimeerd opgeslagen, door van elk werkwoord de stam op te slaan, en een algoritme dat alles accepteert dat eruitziet als stam+d, stam+t, stam+dt, ge+stam+d, ge+stam+t?

--  Iets anders?

De eigenlijke vragen zijn dus:
--  Hoe worden woorden opgeslagen?
--  Waarom wordt "gefeliciteert" geaccepteerd?

14 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij wordt dat geheugen door jezelf gevuld met de woorden die je ingetoetst hebt. Dus hoe meer berichtjes je maakt, des te groter wordt het 'woordenboek'.
Maar ik weet 't ook niet zeker, hoor... Vandaar geen antwoord, maar een reactie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wilde antwoorden dat iemand waarschijnlijk dat woord (gefeliciteert) heeft toegevoegd aan je woordenboek in je telefoon, maar voor de zekerheid heb ik het toch maar even bij mezelf uitgeprobeerd en T9 accepteert het inderdaad ?! (het woord "accepteerd" kan bijvoorbeeld ook in T9 !!!)
Als je echter werd met dt in de T9-stand probeert, dan lukt dat weer niet.
Ofwel een GoeieVraag +1.
Ben benieuwd of iemand het weet.
Via Google kon ik in ieder geval zo snel geen goede antwoorden vinden, alleen veel mensen die klaagden over de T9-functie:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Zit er toch een simpele woordenlijst in, en is daar "gefeliciteert" ingezet voor het gemak van die gebruikers die niet weten dat dat woord niet bestaat?" Geweldig! Hahaha! En wat Toet zegt:
Dat is waar. Als je een woord intoetst wat het woordenboek niet kent, en je moet het zelf spellen, dan is er vaak de mogelijkheid dit aangepastte woord op te slaan.
De volgende keer zal je het gewoon als suggestie zien tijdens het schrijven van een sms.
Dus, eh, misschien is je kleine neefje met je telefoon aan de haal geweest?
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik weet zeker dat dit toestel nooit door anderen is gebruikt om te SMS-en. Ik weet ook zeker dat ikzelf nooit "gefeliciteert" zou typen - zo'n muts ben ik echt niet. Al zou ik het in een vlaag van moeheid eens proberen, en T9 zou het niet kennen, dan zou ik mij op z'n laatst op dat moment mijn fout realiseren. rubro's mobiel accepteert ook "gefeliciteert"; ook dat wijst erop dat het geen gevolg is van een neefjesaktie. Zojuist geprobeerd: mijn T9 accepteert ook "feliciteerd", net zoals rubro's mobiel "accepteerd" accepteert. Dat kan echter komen doordat dit een goede serie letters is, namelijk de eerste letters van "feliciteerde" resp. "accepteerde".

Antwoorden (2)

T9 (ook wel Predictive text genoemd) staat voor Text op 9 toetsen en is een techniek voor mobiele telefoons en SMS die bedoeld is om makkelijk en snel woorden in te toetsen. Het werd ontwikkeld door Tegic Communications.

In tegenstelling tot de voorganger MultiTap moet je hier gewoon één keer drukken op de toets van de letter die je zoekt. Wil je bijvoorbeeld 'Hallo' intypen, dan druk je in deze volgorde één keer op de volgende toetsen: 4 (GHI), 2 (ABC), 5 (JKL), 5 (JKL) en ten slotte 6 (MNO). Het T9-systeem zal nu in het ingebouwd woordenboek zoeken naar wat mogelijk het woord kan zijn wat je bedoelt. Je krijgt alle suggesties te zien en zo kan je sneller woorden intoetsen.

De standaard bestanden die worden geleverd op de toestellen worden gecomprimeerd opgeslagen en je kunt hier niet bij.
Het T9 systeem is een slim woordenboek dat zijn uitbreiding krijgt door veel gebruikte woorden. Zo zou het kunnen zijn dat je een paar keer via de reguliere ABC invoer methode het woord "gefeliciteerd" hebt gebruikt. Dit wordt dan onthouden door het T9 systeem en is hierdoor beschikbaar voor gebruik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de mobiele telefoon kunt u op verschillende manieren een SMS, MMS of email schrijven. Echter, u kunt uzelf een hoop tijd besparen als u een SMS schrijft met gebruik van het woordenboek op uw telefoon. Dit woordenboek heet de "T9" techniek en is tegenwoordig op de meeste telefoons aanwezig. Op deze pagina leggen wij u uit hoe u kunt schrijven met T9.

Typen zonder T9 gaat als volgt: Als u het woord "hallo" wil typen door middel van de druktoetsen zonder gebruik te maken van T9 moet u het volgende intoetsen:

twee x cijfertoets 4 voor de "H"
één x cijfertoets 1 voor de "A"
drie x cijfertoets 5 voor de "L" (vaak even pauzeren om letter weg te laten schrijven)
drie x cijfertoets 5 voor de "L"
drie x cijfertoets 6 voor de "O"
Op deze manier moet u dus twaalf keer een toets indrukken en bent u voor dit woord gemiddeld vijf seconden kwijt om het te typen. Met T9 gaat dit veel sneller.

Typen met T9 gaat als volgt: Als u het woord "hallo" wilt typen door middel van T9 (woordenboek), moet u het volgende intoetsen (zorg wel dat de T9 functie op uw toestel aan staat):

één x cijfertoets 4
één x cijfertoets 1
twee x cijfertoets 5
één x cijfertoets 6
Op deze manier moet u dus vijf keer een toets indrukken en bent u voor dit woord gemiddeld twee seconden kwijt om het te typen.

T9 biedt dus een groot voordeel, zeker nu het tijdperk van MMS en e-mail versturen vanaf de telefoon is ingeleid, waarmee u grote hoeveelheden tekst kunt versturen. Schrijven op de ouderwetse manier zou dan een tijdrovende kwestie worden. Met T9 bespaart u gemiddeld 50 tot 65% van de tijd die u met de ouderwetse manier van tekst invoeren kwijt zou zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke info, maar hoe T9 werkt, weet Cyrofiel volgens mij echt wel. Dat werd niet gevraagd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry: Cryofiel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad -1 daar er geen antwoord wordt gegeven op de vraag