waarom heet de software op een (smart) telefoon firmware, en geen software, en wat is dan het verschil?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.2K

Het beste antwoord

software is eigenlijk alles wat op je telefoon staat (applicaties)
hardware is de omhulsel van je telefoon (draadjes, schermpje enz)
firmware hoort bij de software, maar deze kan je updaten. Als je dan bijvoorbeeld apple hebt dan heb je ios 5.1.1 nu
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Firmware is een vorm van software die 'hard' in je apparaat ingeprogrammeerd is, en de basis vormt voor alle apps die je er verder op wil laten draaien. Het vormt de stap tussen de hardware (zeg maar de 'boutjes en moertjes, het apparaatje zelf) en de software (de apps) van je apparaat.

Zonder firmware 'weet' je telefoon niet dat hij een telefoon is en doet geen enkele app het op je device.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pieter2011
11 jaar geleden
Een telefoon die niet weet dat-ie telefoon is... Dan is het vast geen smartphone!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
haha +
firmware is zeg maar het stukje wat je hardware aanstuurt ( net zoals je een pc hebt. dan moet je bijv. windows hebben. en dan heb je om een spel te spelen windows nodig. geen van de 3 doet het afzonderlijk van elkaar) om een app te laten werken. de app= software. zoals spelletjes enzo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De software op een smart telefoon, het operating system en de applications, heet (en is) gewoon software.

Firmware is code in een (EP)ROM (read only dus) chip in een apparaat wat de hardware aanstuurt. Bijvoorbeeld in een televisie afstandsbediening, waarin in een ROM chip voorgeprogrammeerd staat welke knoppen voor welke acties zorgen. Deze code, eigenlijk software dus, wordt nooit veranderd en kun je dus ook zien als deel van de hardware.

Geavanceerdere apparaten, zoals dvd spelers, computers en smart phones (ook een soort computers) hebben hele uitgebreide firmware in een flashROM. De flashROM heeft als voordeel dat je die kunt updaten met nieuwe firmware. In smartphones gebeurt dit soms, met de nieuwe firmware kan je telefoon dan andere dingen als met de oude firmware.
De firmware in de smartphone stuurt de hardware aan, zoals de aan-uit knop, touchscreen, fotocamera ert. op hardware level. Een smartphone heeft altijd firmware (die je wel of niet kunt vervangen) in een (flash)rom chip, en "gewone" software.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Firmware is het stukje programmatuur voor je chipset.
Vandaar dat je deze ook niet installeerd, maar flashed.
Hier zit een stukje programmeertaal in die verteld hoe bijvoorbeeld het moederbord moet werken of je processor, modem etc.
De feitelijke aansturing gebeurt door android.

Maar niet alleen bij android, ook windows en apple.
Firmware vind je ook in digitale camera's, televisie's nagenoeg alles waar een chip in zit.

Lees dit stukje van wikipedia maar eens door.

Toegevoegd na 11 minuten:
Software is/zijn de applicaties of je toepassingen die je weer kunt gebruiken.

Het os, "operating system" is een schemergebied
De ene zegt het is software de ander zegt weer het is hardware en weer een ander zegt dat is firmware.
Als het OS ingebakken is in de chipset dan is het al moeilijker te definieren.
Is android nu soft of firmware??????
Ik weet het antwoord wel, maar dat was de vraag niet.