Wat beïnvloedt het bereik van een portofoon?

Ik heb 4 portofoons gekocht, die ik wil gebruiken tijdens kampen. Er staat op: bereik tot 5 kilometer. Wat beïnvloedt het bereik? De een zegt dat het ligt aan gebouwen (steen), de ander dat het ligt aan andere verbindingen (3G, WiFi) en weer een ander dat het ligt een alle obstakels.

Ik wil ze in de bossen gebruiken, zonder enige menselijke bewoning dus. Op hoeveel bereik kan ik rekenen?

Het beste antwoord

Portofoons die je zonder vergunning kunt kopen werken op een frequentie van 446 MHz (8 kanalen).
Deze frequentie wordt niet beïnvloed door de veel hogere frequenties van 3G of Wifi, dar heb je dus geen last van.
Wel geven allerlei obstakels problemen: 5 km is met moeite te verwachten voor verbindingen in het open veld of boven een wateroppervlak, in bos wordt dat bereik snel minder.
Het is afhankelijk van o.a. vocht in de bomen en de dichtheid waarmee de bomen op elkaar staan.
Reken op 1 à 1,5 km, dan verdwijnt het gesprek wel in de ruis.
In of tussen gebouwen kan de afstand nog kleiner worden, vooral staal en betonijzer houden het signaal tegen.
In ongunstige gevallen houdt je een paar honderd meter over.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het vermogen van de portofoons is vastgelegd op 0,5 Watt, in principe hebben alle merken portofoons dus hetzelfde bereik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Inderdaad: obstakels als gebouwen, bossen, staal, het weer enz. beïnvloeden het bereik. Veelal haal je de afstanden niet wat op de doos staat. Ook het vermogen van de porto bepaalt mede.