Kan je je mobiel ook té veel opladen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar voller wordt hij niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat wist ik wel, k was alleen benieuwd of hij kapot zou kunnen gaan door m te lang aan de lader te laten liggen

Het beste antwoord

Een moderne mobiele telefoon heeft eigenlijk altijd een Li-Ion-batterij. Die gaat niet kapot als je 'm blijft laden nadat ie helemaal vol is, maar het leidt wel tot 't memory-effect; het apparaat weet niet goed meer of en wanneer de accu leeg is en dat maakt de accu lui.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Li-ion accu's vertonen géén memory-effect, zie Wikipedia pagina over Li-ion accu. Het memory-effect is een moeilijk aantoonbaar effect dat alleen bij ouderwetse NiCd-accu's voor kan komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voltage depression dan. Li-Ions worden wel degelijk lui.
Heeft iedereen wel eens meegemaakt; je behandelt je Li-Ion netjes, trekt 'm nooit helemaal leeg maar herlaadt 'm na ieder gebruik, en toch lijkt de capaciteit van de accu te verminderen.
Al hoor je Li-Ion's In tegenstelling tot nikkelaccu's) zo vaak mogelijk bij te laden, eens in de zoveel weken is het verstandig een apparaat te blijven gebruiken tot die afschakelt op een 'lege' batterij.
http://en.wikipedia.org/wiki/Memory_effect#Voltage_depression_due_to_long-term_over-charging

Andere antwoorden (4)

Nee, je kunt hem niet te lang opladen, wel aan de oplader laten liggen dan nodig, al is je batterij helemaal vol, kan er geen stroom mee bij en sluit de elektrische kring van de lader. En is er dus geen probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat kan niet. Tegenwoordige mobieltjes zijn voorzien van Li-ion accu's. De laadelektronica in de GSM zelf houdt de ladingstoestand nauwkeurig in de gaten.
Fabeltjes over geheugeneffect gelden alleen voor NiCd accu's, moderne accu's hebben daar geen last van.
Wel zal de capaciteit in de loop van een paar jaar teruglopen, maar dat is niet afhankelijk van de manier van laden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan wel en dat brengt schade aan de accu dus als je batterij (bijna) op is dan kan je het best opladen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou 2 jaar geleden had ik een mobiel 48 uur opgeladen voor een school reis en toen ging ik erop maar toen ging hij naar 10 min. Al uit dus als die elektriciteit heeft hem overhit.