Als alle berichten die nu via Whatsapp worden verstuurd, zouden worden verstuurd per sms, hoeveel extra omzet zou de wereld dan draaien?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Niks, want je kan niet geld uit niets creëren.
Als je aan de ene kant meer geld uitgeeft, moet je aan de andere kant minder uitgeven.
Als er verder dus geen zaken tegelijkertijd meeveranderen, zal de totale omzet gelijk blijven.

Je kan wel denken aan bepaalde effecten, zoals een hogere of lagere productie(capaciteit) in het algemeen, als gevolg van de voorgestelde verandering. Maar ik denk dat dat wat vergezocht is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat voorop worden gesteld dat de wereld niet meer omzet zou draaien dan. Er zou gewoon meer geld gaan van partij A (consument) naar partij B (provider).

Hoe groot dit bedrag is kan je nooit uitrekenen, omdat alle providers op de wereld verschillende smskosten berekenen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bovendien zou Whatsapp moeten vertellen hoeveel berichten er zijn verstuurd in totaal, én je zou moeten weten welke provider elke individuele persoon heeft.

Toegevoegd na 3 minuten:
Dus, exact zou je het nooit weten, maar met een heleboel moeite kan je een idee krijgen.

Toegevoegd na 21 uur:
Om heel grof een schatting te maken: De wereldwijde gemiddelde prijs van een sms bedraag zo'n $0,11

(gevaarlijke aanname, want vooral mensen in de Westerse wereld gebruiken Whatsapp. Daar is de SMS prijs een stuk hoger dan in de Derde wereld, terwijl de laatstgenoemde ook wordt meegerekend in de mondiale SMS prijs).

Doe deze $0,11 maal het totale aantal, zeg $0.5 biljard, dan kom je op $50 miljard uit.

Zelfs al zou deze prijs correct zijn, dannog kan je niet zeggen hoeveel de providers zijn misgelopen, omdat ze door het verlies aan kosten van Whatsapp extra kosten berekenen voor bv. mobiel internet.

Toegevoegd na 21 uur:
Er hoorde natuurlijk geen dollarteken voor de 0.5 biljard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, en Whatsapp zal vast als je het vraagt vertellen hoeveel berichten er in totaal zijn verstuurd.. Maar dan? Stel er zijn 10 miljard whatsapp berichten gestuurd. Dan moet je berekenen welke provider elke persoon heeft, en hoeveel berichten hij heeft verstuurd. Stel hij heeft provider X. Tel alle berichten van mensen met provider X bij elkaar op en je hebt misschien 100 miljoen smsjes. Dan moet je weten hoeduur een smsje gemiddeld is bij provider X. Stel het is €0.10 dan is het €10.000.000. Doe dit met alle providers en je hebt een idee. Als je al achter al deze info kan komen (wat niet kan) ben je er extreem lang mee bezig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie toevoeging.