Wi-Fi en 3g staan compleet los van elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wifi is eigenlijk het zelfde internet als dat jij thuis hebt. We noemen het wi-fi als je draadloos verbinding maakt met bijvoorbeeld internet thuis. Maar dit kan ook bij je buren of in een restaurant bijvoorbeeld.

3G is internet dat je op je telefoon hebt via je provider (t-mobile bijvoorbeeld).

Deze twee dingen staan dus helemaal los van elkaar. Vaak is wi-fi sneller dan 3G ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De g staat voor generatie, dat kan slaan op de mobiele telefoon verbinding of op de versie van de GSM zelf.
Internet op een mobiele telefoon kan op twee manieren binnenkomen: via het mobiele telefoon net of via een Wifi verbinding op korte afstand.
De Wifi verbinding heeft niets te maken met de generatie van de verbinding.
Welke verbinding van het telefoonnet beschikbaar is hangt niet alleen af van de hoogst mogelijke verbinding van jouw telefoon, het kan zijn dat ter plaatse een minder snel mobiel telefoonnet beschikbaar is.
(minimaal 2G = GSM)
Voor een overzichtje van de diverse generaties verbindingen voor mobiele telefoon kun je op bijgaande Wikipedia-link kijken, voor de generatie van je telefoon zelf moet je bij de fabrikant googelen.
iPhone hanteert inderdaad een versie systeem dat met 2G, 3G en 4G wordt aangeduid, dit loopt niet perse gelijk met de verbinding generaties.