Waar komt de behoefte aan smartphones vandaan?

Toegevoegd na 5 minuten:
Wij doen een onderzoek voor ons profielwerkstuk naar
de behoefte van mensen om een smartphone te hebben.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (5)

Bijna de helft van de mensen (46 procent) die een smartphone bezitten, heeft zijn toestel gekocht om een nieuw gadget te hebben. Daarnaast wordt de toegang tot sociale mediadiensten (21 procent) en het gebruik van lokalisatiediensten (25 procent) genoemd. Deze vooraf geïnstalleerde applicaties worden regelmatig gebruikt.

Dit in tegenstelling tot andere ‘apps’. Applicaties downloaden is niet zo populair als vaak gedacht. 45 procent van alle mobiele-telefoongebruikers kan apps downloaden, maar van deze groep downloadt slechts 39 procent regelmatig een programma. 38 procent haalt alleen gratis exemplaren binnen en de helft downloadde niets in de voorbije maand. De meerderheid van de applicaties wordt enkel op het moment van downloaden gebruikt en laat 43 procent weten dat het geen nieuwe programma’s meer zal downloaden. Een vijfde heeft nog nooit een app gedownload. Een gemiddelde gebruiker downloadt veertien applicaties.

Wel populair is sms’en (83 procent). Daarnaast maakt 47 procent gebruik van de camerafunctie en zet 28 procent het toestel in als muziekspeler. Slechts 22 procent e-mailt per mobiel, maar 29 procent gebruikt het apparaat om te internetten en benadert 21 procent sociale media via een smartphone.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is in mijn ogen helemaal geen "behoefte" aan smartphones etc.
De "behoefte" wordt gecreëerd.
Een fabrikant brengt iets op de markt en de consument wordt gedwongen (over het algemeen door zijn omgeving -want je moet er "bij" horen- anders ben je een buitenbeentje) hier aan mee te doen.
Helaas laten mensen zich gek maken door dit soort onnodige producten.
Wanneer we de klok zouden terugdraaien naar de jaren '80 en alle mobieltjes van de markt halen,zal niemand hem op den duur nog missen,want deze "behoefte" bestaat niet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hè ja, de pc, de tv, de radio, de telefoon in het algemeen, we hebben allemaal zonder geleefd. Dus is er geen behoefte aan?
Al deze behoefte is ooit gecreëerd.
jodyenboyke
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nelly3: Zodra een product elk jaar wordt uitgebreid met telkens een klein "nieuwigheidje" is er geen sprake meer van een behoefte die wordt vervult omdat de consument daarom vraagt,maar is er sprake van economische uitbuiting van de consument die zich helaas laat paaien om hieraan mee te doen om er toch vooral maar bij te willen horen.
Heeft niets te maken met het vervullen van een behoefte.
En trek mijn antwoord niet in het belachelijke want je weet waarschijnlijk heus wel wat ik bedoel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik trek je antwoord niet in het belachelijke, ben het er alleen niet helemaal mee eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
OK nelly3 is goed.
Weet je,ik zit in deze branche (electronica etc.) en weet hoe het werkt.
Bekijk het eens zo,want dat is de werkelijkheid en realiteit: De meeste fabrikanten van electronica (ook de mobieltjes) hebben nl. al ongelofelijk veel "uitvindingen" op de plank liggen,waarvan er dan één op de markt gebracht wordt.
Is de markt grotendeels voorzien komen ze met een zgn. vernieuwd product op de markt waar dan weer één van de uitvindingen van de plank in verwerkt is.
En zo gaat het telkens.
Een kunstmatig gecreëerde behoefte dus.
Philips had bijv. in de jaren '70 al een plasmascherm.
Kon zo de markt op.
De consument had er echter geen "behoefte" aan en het werd helemaal niets.
De behoefte is later door de fabrikanten eenvoudigweg gecreëerd.
Je kan het er niet mee eens zijn,maar toch werkt het nu eenmaal zo.
Ik vind persoonlijk dat je een smartphone heb vanwege het internet en de app's waarmee je gratis met andere smartphone gebruikers kut praten handig en denk dat het daar ook wel vandaan komt.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
met kut bedoel je hoop ik kunt :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja klopt hij deed het niet goed.
Mensen hebben steeds meer behoefte dingen met iedereen te delen. We willen allemaal bereikbaar zijn, via alle mogelijke wegen.

De smartphone maakt dit allemaal mogelijk. Het geeft ons de mogelijkheid altijd en overal bereikbaar te zijn, en vrienden/familie te laten weten wat we aan het doen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is eigenlijk geen behoefte maar een begeerte (iets wat de mens niet van nature nodig heeft.

voor veel mensen zal het zijn om erbij te horen, ik heb een vriend die bijna elke 3 maanden zijn telefoon verkocht en weer een nieuwe kocht, bij hem lag het er meer aan dat hij altijd het "beste" wilde hebben, dus zodra er iets beters was wilde hij het hebben.

ik heb zelf een n8, niet echt een telefoon om ergens bij te horen, ik heb hem meer voor het gemak, en de geweldige camera natuurlijk. als mensen zeggen dat het een rot apparaat is, vraag ik meestal wat die van hen dan kan wat die van mij niet kan. dan is het meestal even stil omdat ze niks kunnen verzinnen.

in mijn levensbeschouwing boek staat:
een grotere auto dan je buurman, drie of meer vakanties per jaar en een mobiele telefoon op je tiende verjaardag kun je moeilijk echte behoeftes noemen. een begeerte is een sterk verlangen naar iets, maar het woord heeft duidelijk een negatieve bijbetekenis. iemand die begerig is, is iemand die te veel wil, of te graag wil.