Prepaid of simlockvrij?

Ik vraag me af wat beter is. Een prepaidkaart, of een simlock vrije telefoon. Ik heb hier totaal geen verstand van, en weet dus niet wat de voor- en nadelen etc. zijn. Alvast bedankt voor de hulp!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.3K

Antwoorden (2)

Het zijn twee verschillende zaken, het is appels met peren vergelijken.
Een simlockvrije telefoon kun je met elk abonnement en prepaid kaart gebruiken, je betaalt wel de volledige kostprijs van het toestel.
Als je een toestel koopt met een abonnement of prepaid kaart erbij dan kost het toestel minder maar je hebt dan wel een toestel met simlock zodat je alleen een simkaart van de aanbieder van het abonnement kunt gebruiken.
Het simlock is overigens goedkoop te verwijderen en na een jaar is de aanbieder van het abonnement sowieso verplicht om op aanvraag het simlock op te heffen.
Als je een telefoon tegelijk met een abonnement koopt dan is het abonnement meestal voor 1 of 2 jaar, en de keus uit toestellen is beperkt.
Met een sim-only abonnement ben je goedkoop uit maar je moet dan wel een duurder simlock vrij toestel kopen.
Je hebt dan wel de vrije keus uit alle toestellen die op de markt zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit zijn twee verschillende dingen die niet echt met elkaar te vergelijken zijn. Een korte uitleg van beide termen:

Prepaidkaart
Dit is een kaartje dat je in je telefoon kunt stoppen, zodat je kunt bellen met een bepaalde hoeveelheid beltegoed. Als dat tegoed op is, dan kun je nieuw tegoed bijkopen. Bij een prepaidkaart hoort een telefoonnummer, zodat je ook gebeld kunt worden, en een prepaidkaart is van een specifieke telecomoperator, zoals KPN, Vodafone of T-Mobile.

Simlockvrije telefoon
Dit is een telefoon waar je een kaartje in kunt stoppen van iedere willekeurige telecomoperator (KPN, Vodafone, etc). Het verschil tussen een simlockvrije telefoon en een "gesimlockte" telefoon is dat je vaak een "gesimlockte" telefoon krijgt bij een abonnement of prepaidkaart. Telecomoperators verhinderen je daarmee om over te stappen naar hun concurrenten, door te zorgen dat de telefoon alleen hun kaartjes accepteert.

Abonnementsvormen en prepaidkaartjes
Zowel prepaid kaartjes als abonnementkaartjes (je hebt altijd een kaartje nodig om te kunnen bellen) zijn van specifieke telecomoperators. Wil je je abonnement of prepaidkaart kunnen kiezen zonder je keuze te baseren op wat voor telefoon je erbij krijgt, dan kun je het beste een losse (simlockvrije) telefoon kopen, en daarna een zn. sim-only abonnement (of sim-only prepaid oplossing) aanschaffen. Dit geeft je de vrijheid om, als je niet tevreden bent over je telecomoperator, te wisselen van telecomoperator terwijl je wel gewoon dezelfde telefoon kunt blijven gebruiken. Het enige dat je dan hoeft te doen is er een nieuw kaartje in stoppen.

Wat is beter?
Daar is geen eenduidig antwoord op te geven. Wel kun je jezelf de volgende vragen stellen om tot een goede beslissing te komen:

- Wil ik vastzitten aan een maandelijks bedrag? Zo nee, dan kun je het beste een prepaid kaartje (en een daarbij horende of losse telefoon) kopen.
- Wil ik kunnen wisselen van telecomoperator zonder een nieuwe telefoon in gebruik te moeten nemen? Zo ja, zorg dan dat je een simlockvrije telefoon krijgt bij je (prepaid of abonnement)kaartje, of koop een losse telefoon en neem daarbij een sim-only (prepaid of abonnement)kaartje.