Waar moet ik op letten als ik QR-codes bewerk/beschadig?

Ik kwam er achter dat die codes best een defect mogen hebben. Door uitproberen mocht dat groter zijn dan ik verwachtte. Voor het bedrijf van mijn ouders wil ik nu
een grappige opvallende QR-code maken. Waar moet ik op letten?
(zijn alle scanners - van smartphones - even goed? zijn er bepaalde gebieden in de code die ik niet moet bewerken?)

Toegevoegd na 1 uur:
...de code die ik hieronder bewerkt heb, is door mijn toestel DesireHD/Goggles wél herkend.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Zoals ik ook al eens op internet gevonden had kun je inderdaad een deel van een QR-code weglaten zonder dat de code onleesbaar wordt.
De mate waarin jij deze QR-code mishandeld hebt maakt het wel heel moeilijk voor een QR-programma om er nog wat van te maken.
Ik heb 3 verschillende programma's op mijn HTC touch 3G geprobeerd maar geen van deze drie (Bee-tag, Quickmark en Mobiletag) konden deze code lezen, noch rechtstreeks van het scherm, noch van een afdruk op A4 formaat.
Ik denk dat vooral het gebruik van de kleur blauw in jouw voorbeeld slecht werkt, in het ene vierkantje moet deze kleur "wit" verbeelden, terwijl op andere plekken in de code blauw juist "zwart" moet voorstellen.
Hoeveel percentueel van een QR-code exact gemist kan worden kan ik niet met zekerheid zeggen, maar ik denk dat het ergens tussen 10% en 20% ligt.
Overigens: als je het schilderij wilt parodiëren moet je het vierkant volgens mij wel op z'n punt zetten ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heb ik inderdaad met opzet gedaan, om te kijken hoe ver ik kon gaan. Alledrie de kleuren heb ik zowel op zwart als op wit gebruikt. Met mijn HTCdesireHD heb ik getest met Goggles en Barcode scanner en het werkte (hij gaf vrijwel gelijk de achterliggende tekst weer). Maar ben toch blij met je antwoord want het testen zal dus het belangrijkste gaan worden als ik zo'n code ga bewerken.
(en uit de eerste reactie van JurgenJansma maak ik op dat ie ook niet door een scanner op een Iphone werd herkend, helaas). Mondriaan had hem nooit voltooid. Deze is weliswaar ook nog niet af, maar al wel een stapje verder. Hij blijkt op deze manier toch beter tot zijn recht te komen ;-)

Andere antwoorden (1)

Er moet genoeg contrast blijven tussen de lichte en donkere delen, als je bijv. het witte bruin maakt werkt het niet meer. Die 3 vierkantjes moeten ook goed zichtbaar blijven ivm de oriëntatie van de code.