Als het je puur gaat om het lezen van boeken, zou ik je een iPad afraden.
Het bijzondere van een ereader is het scherm: dat straalt geen licht uit, waardoor het net zo leest alsof je van papier leest. Dat leest veel rustiger, bovendien heb je geen last van spiegeling. Met mijn ereader kan ik in de volle zon zitten lezen.
Dat grote voordeel waardoor het veel fijner leest, heeft een iPad niet. En dan ben je ook nog meer geld kwijt aan een ding dat een groot nadeel heeft voor de manier waarop je hem wilt gebruiken!
Zelf heb ik een ereader van het merk BeBook. Ik heb hem erop gekozen dat hij heel veel verschillende documentformaten aankan. Maar doe vooral zelf nog even research voordat je iets kiest, mijn ereader is alweer een paar maanden oud, en deze markt ontwikkelt zich snel.
Tips voor het uitzoeken: let op het scherm, kies er één met e-inktechnologie, niet met LCD. Zoek ook wat reviews op internet als je iets op het oog hebt. Verder belangrijk is de refresh rate van het scherm: sommige readers zijn heel langzaam met het 'omslaan' van pagina's, dat gaat op den duur erg irriteren.