Ik ben een fanatiek boeken lezer, ik ben aan het twijfelen om een Ereader of een Ipad te kopen. Kan een Ipad alle boeken weergeven? Zo ja hoe ?!

Ik begrijp dat je met de Ipad meer kan dan een Ereader.
Maar gebaseerd op de prijs en kwaliteit wat zou een betere keus zijn? Ik ben bewust van de extra functies die de Ipad heeft.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

Ik lees zelf erg graag op de iPad, maar het blijft een scherm. Je gaat last van je ogen krijgen als je langer dan 3-4 uur leest. Wat dat betreft is een e-reader beter. Maar vanwege de functinaliteit van de iPad zou ik toch daarvoor gaan. Ze hebben iBooks niet voor niets ontwikkeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lastig dilemma. Ik heb anderhalf jaar geleden een e-reader aangeschaft en ben daar heel happy mee, maar als ik nu een aanschaf zou overwegen dan zou ik voor de iPad gaan (hoewel er natuurlijk wel een prijsverschil is) vanwege de zeer uitgebreide functionaliteit.

Voordeel van een e-reader is dat het heel rustig is voor de ogen. Dat is belangrijk. Nadeel is dat het heel beperkt is in gebruik. Je kunt alleen boeken lezen die je voor bijna dezelfde prijs aanschaft als een papieren versie, en verder eigen documenten (wat ik veel doe). Er zijn mensen die dat apparaatje van mij zo cool vonden dat ze er zelf ook een hebben aangeschaft, maar toen teleurgesteld waren over de beperkte mogelijkheden. Maar als je echt een fanatiek boekenlezer bent en bereid bent 15 euro per digitaal boek te betalen, dan heb je dat probleem misschien niet.

Mocht je voor een iPad gaan, dan kun je voor het prachtige nieuwe model gaan. Maar als de hoge kosten een probleem zijn, kun je ook het oude model aanschaffen. Dat is nu opeens veel goedkoper te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij sommige bibliotheken kan je ook boeken 'lenen' voor de e-reader.
Mijn ouders doen dit ook(Amersfoort), de keuze is nogwel beperkt, maar het werkt verder prima, zeker als je moeilijk de deur uit kan want je kan vanachter je pc de boeken binnenhalen en na de uitleentermijn verdwijnt hij vanzelf van je e-reader.
Ik heb zelf geen van beiden, maar ik hoor erg positieve verhalen over de e-reader. Als je echt fanatiek boeken leest, bijvoorbeeld uren achter elkaar, dan is een e-reader veel fijner. Nadeel is dat je er licht voor nodig hebt, voordeel is dat je buiten in de zon makkelijker kunt lezen.
Het is niet zo fancy op grafisch vlak, maar dat is een eigen afweging. Dus als je alleen gaat lezen zou ik de goedkopere e-reader nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet wel rekening houden met de prijs per ebook, deze ligt vaak hoger dan een ibook, kan in de toekomst veel geld schelen, als je veelvuldig boeken aanschaft.
Als het je puur gaat om het lezen van boeken, zou ik je een iPad afraden.

Het bijzondere van een ereader is het scherm: dat straalt geen licht uit, waardoor het net zo leest alsof je van papier leest. Dat leest veel rustiger, bovendien heb je geen last van spiegeling. Met mijn ereader kan ik in de volle zon zitten lezen.

Dat grote voordeel waardoor het veel fijner leest, heeft een iPad niet. En dan ben je ook nog meer geld kwijt aan een ding dat een groot nadeel heeft voor de manier waarop je hem wilt gebruiken!

Zelf heb ik een ereader van het merk BeBook. Ik heb hem erop gekozen dat hij heel veel verschillende documentformaten aankan. Maar doe vooral zelf nog even research voordat je iets kiest, mijn ereader is alweer een paar maanden oud, en deze markt ontwikkelt zich snel.

Tips voor het uitzoeken: let op het scherm, kies er één met e-inktechnologie, niet met LCD. Zoek ook wat reviews op internet als je iets op het oog hebt. Verder belangrijk is de refresh rate van het scherm: sommige readers zijn heel langzaam met het 'omslaan' van pagina's, dat gaat op den duur erg irriteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een ipad kun jebboeken lezen én nog veel meer, ik zou voor de ipad gaan.