Wanneer is een mobiel een smartphone?

B.V Is een Samsung Star een smartphone?
En is een mobiel een smartphone als het touchscreen is of hoeft dat niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

Als je ermee kunt internetten, email kunt lezen dan heb je een smartphone
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een iets te simpele stelling naar mijn idee.
Een smartphone heeft inderdaad vaak een touchscreen (behalve die BlackBerry's). Een smartphone is een mobiel met 'uitgebreidere computermogelijkheden'; internet/mail checken/muziek luisteren/filmpjes kijken/gps.
Er zit vaak een veel uitgebreider OS achter, kijk maar naar Android of iOS, dat is veel uitgebreider dan de software van oude nokia/samsung/whatever mobieltjes.
En de Samsung Star is inderdaad een smartphone, kijk maar alleen al naar het touchscreen en qwerty-toetsenbord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een mobiel met een touchscreen is niet per definitie een smartphone en een smartphone hoeft geen touchscreen te hebben.

Meestal spreekt men van een smartphone als het OS wat er op staat de mogelijkheid biedt voor andere programmeurs er andere programma's voor te schrijven. Zo kan de gebruiker hem naar eigen keuze inrichten.

Toegevoegd na 4 minuten:
Samsung Star is dus een smartphone omdat het OS Android erop draait. Andere voorbeelden van OS'en die je vaak op smartphones ziet zijn Windows Mobile, IOS(Iphone), Symbian OS.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is geen vaste definitie van een smartphone.

Dus het is niet zo dat een smartphone minstens 'dit of dit' moet hebben om onder die term te vallen. Een 'slimme telefoon' is meestal eentje met een geavanceerd besturingssysteem zoals iOS, Android, Windows Phone e.d. en functionaliteiten zoals email, internet, camera's, multitasken en allerlei van die mooie functies. Samsung Star is een smartphone maar de Samsung Chat weer niet.

Er zijn eigenlijk drie termen;

- Dumbphone
- Smartphone
- Geniusphone

Hoewel de laatste niet echt aanslaat is het een die nóg slimmer is (iPhone niveau). Een dumbphone is eentje die gewoon is bedoeld voor bellen.

Ik hoop dat het iets duidelijker is, het komt er dus op neer dat het meer een marketing term is en er geen vaste definitie voor een smartphone is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De samsung star is geen smartphone, omdat die geen geavanceerde OS heeft, en geen snelle netwerkmogelijkheden.
En neen, als een mobiel een touchscreen heeft dan wil dit niet zeggen dat het een smartphone is.

Toegevoegd na 11 minuten:
Kortbondig gezegd:

Een smartphone moet een geavanceerde OS hebben, o.a. Android, iOS, WM. Heeft dan ook meestal snelle netwerk mogelijkheden (bvb. 3G, HSDPA,...)