Het kost geld puur omdat ze dat er voor kunnen vragen. Het kost de telefoon provider zo goed als niks om deze zeer korte berichten voor je te versturen.

Zelfs als er totaal geen sms berichten worden verstuurd veranderd de netwerk belasting van je provider amper. Voor de kosten ( 50 cent per bericht buiten je bundel bij T-Mobile ) zou je haast denken dat het hun netwerk zeer sterk belast en dat ze een vergoeding er voor nodig hebben.

Maar nee, het is gewoon geld vangen.

Zelfs een paar miljoen SMS berichten kost de provider bijna niks. De berichten worden verstuurd over een kanaal dat gebruikt word voor technische communicatie/controle van het GSM netwerk. Deze communicatie is altijd aanwezig en een SMS bericht kan hier nagenoeg gratis bij ingevoegd worden. Zelfs als er geen SMSjes worden verstuurd blijft dit kanaal onverminderd actief. Dit is ook de reden dat er een limiet van 160 karakters zit aan een SMS bericht, dit is namelijk het maximale formaat van zo'n technisch controle-signaal.

Whatsapp en Ping gebruiken hun eigen online netwerken, het enige wat ze van je willen is dat je betaald voor de applicatie. Met de winst die hier van af komt zijn ze al tevreden.

Hier een citaat uit een artikel van The New York Times

"Srinivasan Keshav, a professor of computer science at the University of Waterloo, in Ontario, said: “Messages are small. Even though a trillion seems like a lot to carry, it isn’t.”"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thnx

Andere antwoorden (7)

Omdat dat via internet gaat dus heb je internet nodig om dat te kunnen doen en dat kost geld
Sms gaat niet via internet dus betaal je per sms
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik vraag me ook al jaren af waarom ze die sms'jes nog zo ingewikkeld via de telefoonlijn laten lopen, zelfs voor klanten met internet abbo. Dat kan toch alleen maar zijn om geld af te troggelen van de klant? Het zou volgens mij een fluitje van een cent zijn om die telefoons zo te programmeren dat SMS via internet gaat als je internetverbinding hebt en anders alsnog via de telefoonlijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is wel wat omslachtig hè. Dan zou je dus ook niet meer kunnen sms'en met mensen zonder internet. Dan betaal ik die ene cent per sms wel hoor ;)
ja denk omdat het via internet is en je daar een vast bedrag voor betaald
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even een +puntje tussendoor terwijl ik ook op deze vraag ben gekomen, want 3 puntjes klinkt veels te weinig... ;)
Pingen en Whatsappen loopt via een dataverbinding, hetzij GPRS, 3G of over WiFi. In elk geval is voor de dataverbinding een vast bedrag per maand betaald.

Voor SMS moet apart worden betaald, hetzij via een bundel betzij los. Ongeacht dat dit technisch net iets anders verloopt dat een dataverbinding, dit zijn nou eenmaal de afspraken met de mobiele telefonie provider.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3G.... Kan je over bellen maar niet internetten. Net als 2g --> gprs heb je 3G --> UMTS/hsdpa om dataverkeer te gebruiken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankje, en dat klopt. Vond het te technisch om te noemen.
Overigens, praktisch gezien vanuit de gebruiker voegd dat niet veel toe.
Op je telefoon heb je de status, met wisselende symbolen:
1) geen netwerk
2) netwerk om te bellen (gsm)
3) netwerk om te bellen en langzaam data verkeer (gsm+gprs)
4) netwerk om te bellen en snel data verkeer (3G)
5) netwerk om te bellen (gsm of 3G) en sneller data verkeer (WiFi) De optie wél kunnen bellen over 3G maar er geen data (over UMTS/HSDPA vanzelf) kunnen verzenden/ontvangen zit daar niet bij.
Ping en whatsapp zijn afhankelijk van internet waardoor er vertraging kan oplopen als je ergens geen verbinding hebt if dergelijke. De intermarkt is er nog niet klaar voor op de mobiel. Als je smst is het 99.99 pcy van de tijd je bericht tijdig afgeleverd. De toekomst is internet ipv de provider maar daar is de vervinding attenes etc nog niet klaar voor. Bovendien willen ze eerst uitnelken wat ze kunnen en dan zo laat mogelijk overschakelen. Ik ben dronken maar heb wel gelijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
om dat smmssen moet iedereen betalen en pingen en dat andere is gratis omdat dat online is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat pingen en whats app via internet gaat en smsen niet. Mensen zonder internet kunnen dan geen smsjes ontvangen als smsen ook via internet verloopt. Daarom gaat het dus via de reguliere mobiele verbindingen en vandaar ook dat het geld kost. En dat is om te voorkomen dat iedereen gratis smsjes gaat sturen en de providers overbelast raken. Via internet is het dus gratis. Alleen moet je dan wel allebei internet hebben.