Hoe gevaarlijk is Android rooten op een htc desire hd

Ik wil mijn htc desire hd misschien rooten vanwege er allerlij Android market apps voor zijn. Die ik normaal niet kan gebruiken en dat is nogal irritant. Zoals een print screen kunnen maken van je beeld op je telefoon.
Alleen is dit gevaarlijk voor een htc waar nog garantie op zit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Afhankelijk van het feit hoe 'diep' je de root doorvoerd vervalt wel degelijk de garantie. Wanneer je een soft-root gaat proberen dan kun je die -als het nodig is voor bijvoorbeeld een reparatiekwestie, weer terug zetten naar 'geroot'.

Een soft root houdt niets anders in dan dat jij op je toestel een app installeert wat je telefoon alleen maar laat denken dat 'ie geroot is. Je wordt dan 'superuser' zoals dat zo mooi heet. Het nadeel is dat je -wanneer het programma er daadwerkelijk in slaagt je telefoon te foppen, vaak nog niet alle voordelen van rooten kunt benutten. Zo kun je nog niet al die voorgeinstalleerde rommel eraf kieperen, en (afhankelijk van je android-versie) apps rechtstreeks naar je sd-kaart installeren.

Ga je daarentegen voor het échte werk, dus een 'program-root', is de kans heel erg aanwezig dat jij tijdens het rooten een tikfout maakt, en de rom (het besturingssysteem van je telefoon) zover in de war schopt dat bepaalde functies van je telefoon niet meer goed werken. Mensen bij wie het is misgegaan klagen na afloop vaak over een uitval van de wifi en -bleuthooth verbindingen, áls ze hun toestel na het rooten überhaupt nog in kunnen schakelen.

Wanneer het rooten wél goed is gelukt (en als je alle tutorials goed leest, en goed nadenkt, lukt dat heus wel!), dan betekend dat je telefoon zichzelf overal aanmeldt als 'Superuser'. Stel nu dat jij je telefoon ter reparatie aanbiedt tijdens zijn garantieperiode, dan wordt de telefoon naar een (dochteronderneming van) HTC gestuurd. Men gaat daar je telefoon uitlezen, en hé verrek, die gsm meldt zich direct aan als superuser. Dat betekend dat jij eigenhandig veranderingen in het besturingssysteem hebt aangebracht terwijl jij geen professional bent. Tot zover de garantie van je telefoon.

Dus, om kort te gaan, natuurlijk mag jij rooten. En ja, als je weet wat je doet en hoever je kunt gaan, wordt je telefoon daar stukken beter, sneller, etc. van. En óók je accu gaat langer mee, want je kunt van alle onderdelen in de hardware aangeven hoeveel geheugen en energie ze maximaal mogen gebruiken.
Maar, op het moment dat je teveel rommel op je gsm loslaat en de boel loopt onherstelbaar in de soep, kun je geen aanspraak meer maken op garantie.
Niemand houdt je tegen, maar lees je vooral heel goed in voordat je allerlei commando's op je toestel loslaat zonder dat je nu eigenlijk precies weet wat je doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik zal het niet, ik heb een htc wildfire
En daar wilt de nieuwe systeemupdate niet meer op.
En hij word heel traag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet gevaarlijk, mijn vriend deed dit enkele maanden geleden, en werkt nog steeds volop.
Maak een goede back-up, en zorg ervoor dat je batterij vol zit tijdens het rooten. In feite kan er dan niks mis gaan.

Ik denk er met mijn Wildfire ook steeds meer over na, hij wordt er zoveel 'beter' door!