Wordt die nieuwe Corona app van de overheid verplicht?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Apps
1.7K
crispy
4 jaar geleden
Ik heb toch ook niet verplicht een smartphone, dan kan ook een app niet verplicht worden op een smartphone.
Amadea
4 jaar geleden
Precies. Of de overheid zal eerst iedereen van een smartphone moeten voorzien. Ik vraag mij ook af hoe het zal gaan als er geen alarm meer gaat. Hoe moet je als je geen smartphone hebt en ook niet van plan bent om die aan te schaffen dan op de hoogte gesteld worden van een alarmerende situatie?

Antwoorden (3)

Nee, het wordt hoogstens een advies.
4 jaar geleden
crispy
4 jaar geleden
waar baseer je dit antwoord op?
SimonV
4 jaar geleden
Op niets. De overheid laat die mogelijkheid nog open.
HeerVoldemort
4 jaar geleden
Dan moet de overheid ook gaan verplichten dat een ieder een smartphone gaat aanschaffen. Kinderen, baby's, opa oma...gaat niet gebeuren. Antwoord gebaseerd op logisch nadenken.
Dat is nog niet zeker. Het kan zijn dat als te weinig mensen de app gebruiken (minder dan 60%) de app verplicht wordt gesteld. Maar... dan moet nog wel de hobbel van de privacy worden genomen. Dus heel groot is de kans dat het echt gaat gebeuren niet.
De Europese privacywetgeving zegt dat je toestemming moet geven voor het delen van dit soort gegevens. Als je de app verplicht stelt, dan is dat geen vrijwillige toestemming.
.
Vraag aan minister de Jonge: “Worden de apps verplicht?”
“Ik zou het nu te vroeg vinden om daar al een antwoord op te geven”. Hij benadrukte dat het om effectief te kunnen zijn nodig is dat heel veel mensen de apps gebruiken. Een mogelijke verplichting “is iets om de komende tijd te verkennen”, aldus de minister.
Rijksoverheid: “Moet iedereen verplicht die apps gebruiken?”
“We hopen dat voldoende mensen mee doen en gaan vooralsnog uit van vrijwilligheid. Het is de bedoeling dat het werk van de GGD ontlast wordt. De apps kunnen een belangrijk hulpmiddel worden om de maatregelen te kunnen versoepelen.
Als onvoldoende mensen vrijwillig meedoen, dan kunnen we voor lastige keuzes komen te staan. Gaan we dan terug naar generieke maatregelen zoals nu (en dus beperking van de bewegingsvrijheid) of gaan we dan op zoek naar manieren om meer mensen te laten meedoen aan apps? We lopen daar nog niet op vooruit, maar sluiten het ook niet uit.”
4 jaar geleden
SentWierda
4 jaar geleden
Het woord 'verplicht' is door niemand in de mond genomen. 'Dat is nog niet zeker' is het omgekeerde van een understatement. 'Zeker niet' lijkt me een betere formulering.
SimonV
4 jaar geleden
Een verplichting is wel zeker een optie. Zie aanvulling.
SentWierda
4 jaar geleden
Uiterst vaag - die zogenoemde verplichting. Komt ongeloofwaardig over. Gezien alle reacties de afgelopen dagen geeft niemand er een cent voor.
En nu.nl een goede bron? Sinds wanneer?
SimonV
4 jaar geleden
NRC: vicepremier De Jonge kondigde aan dat apps de kern van nieuw testbeleid in ons land worden en hij hield de optie open dat downloaden verplicht wordt.
Site Rijksoverheid: we lopen daar nog niet op vooruit, maar sluiten het ook niet uit.
Als de overheid het niet uitsluit, kun je niet met 100% zekerheid zeggen dat het niet doorgaat.
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/04/10/vestig-geen-valse-hoop-op-een-app-a3996477
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/veelgestelde-vragen-per-onderwerp/apps Twee derde van de 30.000 mensen die hebben meegedaan aan een enquête van deze site wil graag een corona-app in de strijd tegen het virus, óók als er een beetje privacy ingeleverd zou moeten worden.
https://www.ad.nl/binnenland/uitslag-enquete-twee-derde-wil-graag-corona-app-ook-als-die-privacy-beperkt~aeea715d/ Zelfs ben ik 200% tegen een verplichte app en de kans hierop lijkt me vrijwel nihil, maar dat wordt niet gevraagd.
SentWierda
4 jaar geleden
@SimonV. Een grote meerderheid ziet deze plannen van het kabinet niet zitten: alle kranten (op één na) plus enquêtespecialist Een Vandaag hebben dit bericht.
Je kunt je afvragen of wat De Jonge zei eigenlijk niet meer was dan het oplaten van een proefballonnetje.
Goed (sic!) dat je de enquête van het AD aanhaalt: die enquête getuigt van een grote knulligheid. Want enquête-les-één luidt: de slager mag z'n eigen vlees niet keuren. (Ter verduidelijking: alleen degenen die het AD digitaal volgen konden reageren... De echte AD-abonnees -de papieren krant- is nooit iets gevraagd...)
Dit is zéér onwaarschijnlijk.

Op zich heeft zowel de minister als ook het RIVM de mogelijkheid open gelaten dit te verplichten, maar er zitten zoveel haken en ogen aan (zowel praktisch als juridisch) dat de kans op een verplichte app zéér klein is.

Maar er kleven vooral praktische bezwaren aan: niet iedere telefoon heeft de technische mogelijkheden voor zo'n app. Niet iedere gebruiker kan een dergelijke app installeren en/of bedienen. Niet iedereen heeft altijd een telefoon bij. Mensen kunnen hem bewust thuis laten. Wat gebeurt er als hackers toegang krijgen tot de app, of valse signalen uit gaan zenden ? Enz. enz.

Die bezwaren maken het sowieso al moeilijk een goede app te maken, laat staan dat de overheid daar verantwoording voor wil nemen, wat gebeurt wanneer ze deze app verplicht stelt.
SentWierda
4 jaar geleden
Gezien het feit dat er vrijwel uitsluitend boze en verontwaardigde reacties zijn geweest na de uitspraak van minister De Jonge, lijkt het er steeds meer op dat door het kabinet bewust een proefballonnetje is opgelaten - om te peilen hoe weinig draagvlak er is voor zo'n plan.
('Een proefballon oplaten' betekent: Voorzichtig proberen te weten te komen hoe de reacties zijn op een bepaald idee.)