Kan ik whatsapp op pc blokkeren in router ?

Ik wil graag dat mijn kinderen zich concentreren op hun huiswerk i.p.v. allerlei chatprogramma's te gebruiken. Mijn kinderen hebben dus whatsapp op hun PC geïnstalleerd en dat vreet zoveel tijd van ze dat er van huiswerk niets meer komt. Ik wil deze dan ook blokkeren in mijn router indien mogelijk. Is dit mogelijk ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Apps
8.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Koentje, De tijd is dus nu rijp om in te grijpen. de cijfers kelderen naar beneden helaas. Maar ze hebben tegenwoordig ook een PC nodig voor school. Al is het alleen maar om te kijken wat voor huiswerk ze hebben, te mailen met de leraar, digitaal wiskunde, talen te oefenen etc via internet. Ik heb gezien dat zij gewoon die opdracht krijgen. Dus afpakken (zou wel mijn voorkeur zijn) werkt m.i. niet echt en wil dus (indien mogelijk) vis de modem of router eea gaan blokkeren. Wellicht voor tijdelijk maar school is even belangrijker als dat slap ge... via whatsapp.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alleen op een of andere manier wil ik dus programma blokkeren op de kids hun PC. Via een of ander programma ben ik achter gekomen kun je dus whatsapp installeren. Bluestacks heet dat ben ik tot de ontdekking gekomen.
Cryofiel
9 jaar geleden
Kun je dat Bluestacks niet verwijderen, en dan ervoor zorgen dat gewone gebruikers geen programma's meer kunnen installeren? Jij bent administrator, dus jij kunt programma's installeren en verwijderen; jouw kinderen kunnen alleen inloggen als gebruiker, en zij kunnen dat niet.
Summo
9 jaar geleden
Ik zou het nog anders willen stellen, als jij als ouder bepaalt dat een bepaald programma niet op een computer mag staan, moet je er op staan dat ze je gehoorzamen. Ik weiger zelf om politieagent te spelen. Als mijn kinderen zich als kleuters gedragen (wat ze niet meer zijn) en er niet in rede met ze te overleggen is, dan behandel ik ze ook als kleuters, en kleuters mogen niet uit, geen spelletjes voor boven de 10 jaar doen etc etc. Als je ze zo weet aan te sturen of je niet iets te blokkeren, moet je alleen regelmatig checken of ze zich eraan houden. Ik zou ze dan ook wel belonen als ze dat doen, dat stimuleert het volwassen gedrag wel
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zou een optie zijn Cryofiel. Maar dan kan ik in het weekend elk uur naar boven om bij de boys spelletjes etc te updaten, installeren etc. Tuurlijk is dit een oplossing maar is zo rigoureus. Bedankt in ieder geval voor het meedenken. Ik probeer , indien mogelijk toch de weg via de router.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reeds Summo. Stap 1 was geen GSM meer mee naar boven. Stap 2 is geen GSM meer na 2030u. Ze vinden toch telkens iets om te contacten helaas. En inderdaad geen zin in politieagent te spelen. Vandaar gewoon de boel blokkeren. Helaas pindakaas voor ze. Wie niet wil luisteren .... Kortom; ze reeds al eea verboden en boos geworden en zeker nu ook de schoolresultaten achter blijven.
Cryofiel
9 jaar geleden
Gebruikt die Whatsapp een URL? Het is namelijk heel eenvoudig bepaalde URL's te blokkeren. Je kunt zelfs bepaalde URL's automatisch laten omleiden naar een andere pagina, bijvoorbeeld http://nl.wikipedia.org/wiki/Huiswerk .
Summo
9 jaar geleden
ha ha, @Anpe dat herken ik ook, ik heb hier echt geen heilige boontjes (wat jammer toch) maar ik zie verschil tussen in de avond stiekem toch op je telefoon kijken, (ik las onder de dekens een boek met een zaklantaarn), en tijdens afgesproken werkzaamheden (huiswerk) je niet aan de regels houden. Daar moet je volgens mij verschil tussen maken, dan hoef je ook niet te verwachten/eisen dat ze zich altijd aan die regels houden want dat is toch onhoudbaar. Ik zou zelf zeggen, wie het boven niet kan, heeft daar geen pc meer en komt maar aan de keukentafel zitten onder mijn strenge blik
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hahahaha Summo. Tuurlijk zijn er genoeg andere mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel. Ik heb niet kunnen ontdekken of het een URL heeft. Volgens mij wordt het vis een programma opgestart. En hoe die connect met de whatsapp server weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gewoon de poorten in de router blokkeren zoals escape aangeeft en alle andere sites die afleiden omleiden naar huiswerksites via het hosts-bestand. En ik snap dat je de voor de updates van spellen de hele boel niet wilt omgooien zodat ze niets meer kunnen installeren. Maar misschien moet je eens kijken of je via groepsbeleid niet kan instellen dat ze wél spellen kunnen updaten maar niet gebruik kunnen maken van whatsapp.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daki, bedankt maar je spreekt nu dingen uit waarvan mijn oren even gaan klapperen hahaha
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Uitleg voor Anpe: BlueStacks is een emulator voor Android, die maakt een virtueel android apparaat op de computer. Het is de enige mij bekende manier om met een PC te whatsappen. Je moet er een 2e telefoonnummer voor gebruiken, als je ook Whatsapp op je telefoon wilt gebruiken, anders wordt het nogal omslachtig. Met 1malig een ander SIM-kaartje kan dat al. Dan hebben ze wel 2 accounts. Dit even ter uitleg aan Anpe. BlueStacks verwijderen, en opnieuw installeren voorkomen, zou dus helpen.

Echter, ze kunnen zo overstappen op Telegram (concurrent van WhatsApp), en misschien is dat al gebeurd. Telegram kan wel op een PC draaien zonder emulator. Op meerdere manieren zelfs, waarvan 1 via een website. Daar helpt poorten dichtzetten dus niet tegen. De site (Webogram) blokkeren wel, maar dan gaan ze het via TOR doen of zo.
En zo zijn er nog veel meer messengers, waarvan een aantal die langs meerdere omwegen te gebruiken zijn. Dus ik vraag me af of je het probleem langs technische weg kunt oplossen. Iets installeren waarmee je altijd kunt zien wat ze doen, zou kunnen helpen. Maar dat gaat wel erg ver.

Antwoorden (1)

Als een smartphone via Wifi contact maakt met het internet, dan kun je Whatsapp Messenger blokkeren door het dichtzetten van de volgende poorten:
5223, 5228, 4244, 5242 en 5222.
Zodra contact gemaakt wordt via mobiel internet werlt deze maatregel natuurlijk niet meer...
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Escape, Dank voor je antwoord. Echter het betreft Whatsapp wat geïnstalleerd is op een PC. Dat wil ik via de router blokkeren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat escape zegt werkt voor alle inkomende berichten via whatsapp of dat nou via de pc, tablet of mobiel gaat. Let wel op dat ook jouw Whatsapp niet meer zal werken als je deze poorten in je router blokkeert.
Cryofiel
9 jaar geleden
Je kunt de poorten natuurlijk ook in de PC blokkeren, via de Windows Firewall. Dan kun je met je smartphone nog gewoon Whatsapp gebruiken, maar via de PC niet meer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel, dat is inderdaad mijn bedoeling. Alleen welke poorten zijn het. Ik kan nergens op internet dat vinden. Maar goed, dat kan ook aan mij liggen.
Cryofiel
9 jaar geleden
Poorten 5223, 5228, 4244, 5242 en 5222.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is het dan ook zoals Davidjaa zegt dat we geen van allen meer via wifi whatsapp meer hebben, want dat is de bedoeling ook niet.
Cryofiel
9 jaar geleden
Nee, de firewall van de PC werkt alleen op het verkeer tussen de PC en de router. Het verkeer tussen smartphones en de router wordt niet beïnvloed door de instellingen van de firewall van de PC.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank Koentje. Ik me eens in dat programma verdiepen. En het ligt iets genuanceerder dan je schets helaas. Maar dat kan en ga ik hier niet uitleggen. Sorry. Natuurlijk bedankt voor de tip.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel. Bedankt. Ze worden slimmer. Du sik vermoed dat ze dit ook al weten en zo kunnen herstellen. Toch bedankt
Cryofiel
9 jaar geleden
Koentje, als je een admin-wachtwoord op de router zet, kunnen de kids niets meer aan de instellingen veranderen. Tenzij ze een totale reset doen, maar dat is natuurlijk heel eenvoudig te ontdekken. Hetzelfde geldt voor het instellen van de Firewall van Windows. Ook daar kun je alleen bij als je het admin-wachtwoord van Windows kent (mits je de overige gebruikersrechten goed hebt ingesteld, natuurlijk). Dus ook die instellingen zijn niet zomaar te omzeilen.