Meer dan 1/4 van abonnementsduur zonder telefoon. Wat zijn mijn rechten?

Ik heb een abonnement voor telefonie samen met een smartphone afgesloten in juli. In oktober ging mijn telefoon stuk (wilde niet meer laden, hardware kapot). Door garantie kon ik mijn telefoon netjes terugsturen naar Belsimpel waar ik mijn contract heb afgesloten.

De reparatie duurde bijna 2 maanden ipv 3 weken, hiervan werd ik niet op de hoogte gesteld. Toen plots een geheel nieuwe telefoon gekregen, uit het doosje gehaald, Androidfout.. Kon deze telefoon dus niet gebruiken. Meteen weer teruggestuurd - weer garantie - maar inmiddels zit ik nog zonder telefoon.

Nu heb ik een paar erg boze mails geschreven dat ik al meer dan 1/4 van mijn contract zonder telefoon zit, waar ik wel voor betaal. Nu willen ze me een 'open doos' model aanbieden die qua (minstens 7 beduidende) specificaties veel slechter is, hier ga ik dus niet mee akkoord.

Klopt mijn idee dat ze mij inmiddels zo snel mogelijk mijn telefoon of een goed vergelijkbaar toestel moeten aanbieden of heb ik hier geen recht op en moet ik netjes wachten en doorbetalen? Alvast bedankt voor het antwoorden!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Jij hebt hebt bij Belsimpel een telefoon met abonnement gekocht. Jij hebt recht op een degelijke telefoon. Mocht deze kapot gaan, dan moet de verkopende partij proberen de telefoon te herstellen. Dit moet in een redelijke termijn gebeuren. Duurt het langer, dan moet deze partij jou op de hoogte stellen. Verder heb je recht op een vergelijkbaar(!) leentoestel gedurende de reparatie. Je hebt niets te maken met de provider, de verkoper is verantwoordelijk (dus in dit geval belsimpel).
Je moet wel je best doen om het recht op te eisen.
In ieder geval is twee maanden te lang en dat betekent dat je óf een nieuw toestel moet krijgen (hetzelfde dus, of anders gelijkwaardig dat is dus geen toestel die op zeven punten minderwaardig is) óf je mag de overeenkomst ontbinden. Dat betekent dat je het contract mag opzeggen en het geld dat betaalt is voor de telefoon terug moet krijgen.
Wat ik in jouw geval zou doen is contact opnemen met Belsimpel. Vraag om een leentoestel en eventueel compensatie voor de maanden zonder toestel. Lukt dit niet? Stuur dan een aangetekende brief (en bewaar het verzendbewijs) en stel hierin wat je graag wilt en geef ze een redelijke termijn, bijvoorbeeld twee weken, om Belsimpel te laten reageren. Dan zou je nog kunnen dreigen met rechtszaken (en 9 van de 10 keer gaat het dan vrij snel). Probeer het laatste te voorkomen, daar zal Belsimpel waarschijnlijk ook naar streven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wat zo lastig is bij belsimpel, is dat ze voor elk merk en provider aparte regels hebben.

In principe hoor jij geen andere telefoon aangeboden te krijgen en heb je recht op de precies soort telefoon die jij eerder hebt uitgekozen. Ook is het zo dat ze na 3 weken nog geen oplossing hebben zij hier jou over moeten informeren. Ten slotte betaal je hiervoor. Niet alleen voor je bundel maar ook voor je telefoon.

Schrijf een "aangetekende" brief naar hun en zoek even het wet artikel op betreft omgang reparatie abonnement telefoon. Vaak mag je na een bepaalde tijd het contract stop zetten zonder afkoopsom! Bij een 3 in 1 contract van televisie etc is dit 30 dagen. Zie bron voor regelingen betreft abbonementen mobiel etc.