Hoe lang na aankoop kan ik een telefoonabonnement met telefoon annuleren zonder kosten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.4K

Het beste antwoord

Dit kan niet. Je kunt je contract afkopen, of aan het einde van de contracttermijn je contract opzeggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook niet in de eerste week van je contract?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee. Bij contracten werkt dat niet zo. Ik weet dat bij Vodafone je de mogelijkheid hebt 48 uur na het afsluiten van een actief abonnement (dus gewoon in de winkel als nieuw abonnement die meteen bruikbaar is) het abonnement te annuleren. Wanneer je vooraf een bestelling doet, bijv. via internet met nummerovername, en het nummer wordt pas na een week of twee actief, je binnen 7 werkdagen het kan annuleren. Wanneer je gewoon vol in het abonnement zit, moet je het dus uitzitten of afkopen. Dat is natuurlijk ook logisch, aangezien je een telefoon er kennelijk bij hebt gekregen die deel uitmaakte van de deal. Maar buiten dat is contract gewoon contract.

Andere antwoorden (2)

Dit kan bij KPN altijd binnen 7 dagen na bestelling, kijk voor de voorwaarden van jouw provider op hun site.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij aankoop in een 'gewone' winkel heb je er geen recht op. 'Ruilen' of 'geld terug' is een gunst, geen recht. Ik zou het echter toch altijd even navragen in de winkel, want soms hanteert een winkel soepelere regels dan de 'officiële'. Wordt die gunst niet verleend, dan zit je eraan vast zolang het eerste contract duurt, vaak een jaar. Daarna kun je het opzeggen, met een opzegtermijn van een maand. Als je eerder dan dat eerste jaar mag opzeggenn (wat ook een gunst is), dan mag men daarvoor kosten in rekening brengen. Die kunnen zo hoog zijn, dat je net zo goed dat hele jaar abonnee kunt blijven, wat weer ongunstig is...

Heb je telefoon en abonnement via een webshop gekocht dan is het een bijzonder geval. Normaal gesproken kun je wettelijk van een product afzien binnen 7 dagen nadat het product is geleverd. Het product is hier een telefoon.
Maar als je een telefoonabonnement via een webshop hebt gekocht, dan is ook sprake van een dienst. Normaal geldt bij een dienst ook 7 dagen bedenktijd. Die gaat in op het moment dat je de dienst bestelt. Maar die regel geldt weer niet als je een dienst koopt die je meteen wilt laten beginnen, zoals een abonnement voor mobiel bellen...

KPN pakt het zo aan:
"Heb je telefonisch of via internet een overeenkomst gesloten bij KPN? Dan mag je deze overeenkomst binnen 7 werkdagen nadat KPN de overeenkomst heeft bevestigd, kosteloos en zonder opgaaf van redenen ontbinden. Als er bij de overeenkomst een product wordt (mee)geleverd (bijvoorbeeld een telefoon), dan gaan de 7 werkdagen in nadat het product is geleverd.
Als je gebruikmaakt van het ontbindingsrecht, dan moet KPN binnen 30 dagen het betaalde bedrag terugbetalen. Jij betaalt de kosten voor het terugsturen van je telefoon.
De Wet Koop op afstand geldt alleen als je nog geen gebruik hebt gemaakt van je aankoop. Zodra je de telefoon en/of je belminuten of Prepaid-tegoed hebt gebruikt, vervalt je mogelijkheid om het de overeenkomst kosteloos te ontbinden. Je kan de overeenkomst dus niet ontbinden als:
•De telefoon aantoonbaar gebruikt is (gebruikssporen / belminuten / downloads / foto's / video's / beschermfolie verwijderd)
•De verpakking niet meer in de originele staat is (doos kapot / plastic zakjes verwijderd)."