Indien je een smartphone hebt en je hebt alleen een bel en sms abonnement betaal je dan voor "dataverkeer" terwijl je wifi thuis gebruikt?

Ik had een Scherp bel en sms abonnement van Vodafone. Ik heb een smartphone (Samsung SII) gekocht en het duurde een maand voordat mijn nieuwe abonnement in ging bij Telfort. Ik heb in die maand mijn Smartphone alleen thuis gebruikt en daarbij alleen Wifi aangezet en Roaming en Pakketgegevens gebruiken beide uitgezet. Ik dacht dat ik dus alleen verbinding maakte met mijn draadloze internet thuis en niet via Vodafone. Nu krijg ik een rekening voor het gebruik van dataverkeer. Kan dat? En hoe kan dat als ik alleen wifi heb aan staan op mijn smartphone? Iemand hier ervaring mee?

Toegevoegd na 22 uur:
Bedankt allemaal voor jullie antwoorden. Na over en weer mailen met Vodafone is dit hun antwoord:

"Hoe dan ook wijzen de netwerkgegevens uit dat uw Vodafone simkaart verbinding heeft gemaakt met het datanetwerk. Helaas kunnen wij niet zien welke gegeven over het netwerk zijn gegaan (privacy wet). Maar wel zien we dat er verbinding is geweest. Naast Pakketgegevens kan ook via een toegangspunt een connectie worden opgezet. Daarom is het belangrijk dat u contact opneemt met ons voordat u een ander toestel in gebruik neemt. Alleen dan kunnen we u informeren over bijkomende kosten, een bundeltje aansluiten of een blokkade plaatsen op internet.
De optie dataroaming is niet van toepassing bij nationaal gebruik."

Het is hun woord tegen het mijne. Vind het toch een rare zaak dat als je geen abonnement voor internet hebt afgesloten je contact op moet nemen om een blokkade te laten plaatsen op internet!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (5)

Zou in theorie niet moeten kunnen. Ik zou de specificatie van je rekening aanvragen, ook uitgebreid van het data verkeer. Volgens mij kan je die zo opvragen als je een account aanmaakt bij Vodafone.nl op basis van je telnummer. Aan de hand van de specificaties kan je wellicht herleiden waar wanneer de kosten zijn gemaakt. Dan ben je weer een stapje verder. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb de specificatie opgevraagd. Even afwachten wat ze zeggen.
Als het goed is hoor je geen rekening te krijgen als dataverkeer en roaming uitstaat. Maar als je het aan hebt gezet als je van huis weg bent gegaan checkt het soms onnodig naar updates op internet en dat kan dus geld gaan kosten. Als je het nooit aan hebt gehad zou ik cotact opnemen met provider.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou kunnen kijken of je een app kunt downloaden die bijhoudt wat je aan wifi en 3G verkeer gebruikt.

Misschien heb je wel onbewust je locatie opgegeven met een app of iets dergelijks toen je niet thuis was. Het kan vanalles zijn, maar met zo'n app heb je ook bewijs voor naar je provider en zou je in ieder geval kunnen voorkomen dat je nog een keer die rekening moet betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang je alleen gebruik maakt van Wifi, gebruik je geen dataverkeer. Dus vodafone zegt dat je buiten wifi ook internet gebruikt hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jup, als je beide hebt uitgezet KUN je geen kosten voor dataverkeer krijgen maar wat wél mogelijk is is dat je "spontaan" aangemeld bent voor een dienst waar je nooit om gevraagd hebt en dit als dataverkeer wordt gezien. Dit kun je inzien op je factuur en via bijgevoegde bronvermelding de troep in of uitschakelen. Ikzelf (met wél een data abonnement) ben de dupe geworden van 1 of ander iets waar ik nooit om heb gevraagd. Via de link kun je zien of dit in jouw geval ook zo is.

Toegevoegd na 4 uur:
Raadpleeg Consuwijzer, gratis advies bij dezelfde onzin die mij ook is overkomen en maak SCHERMPRINTJES (Alt+PrtSCN) en plak deze in Word of Paint met CTRL+V van je rekening, zodoende heb je bewijsmateriaal en een poot om op te staan.