internet op mobiel, wifi.. hoe zit het?

Stel ik sluit een abonnement af met 250 MB aan internet. Dan kan ik per maand dus tot een bepaalde tijd op internet? En daarna niet meer, of moet je dan bij betalen. En merk je het als je over die 250 heen bent?

Ik heb thuis draadloos internet, hier kan ik dan buiten die 250 MB op? Hoe weet de telefoon dan welk netwerk die moet gebruiken? Gewoon die van thuis of die van de telefoon zelf? En hetzelfde geld dus voor wifi in een cafe? En als ik nou een abonnement heb zonder internet met een telefoon die wel wifi ondersteunt, kun je dan ook op het draadloos internet thuis of bij een wifipunt? Of kan dat niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.3K

Antwoorden (5)

WiFi kost in principe niets en gaat volledig buiten je abonnement bij je provider om. Je zou WiFi zelfs kunnen gebruiken zonder simkaart.

Hoe ver je al bent met de 250MB die je mag gebruiken, kun je niet altijd zien. Het ligt aan je provider, sommigen bieden de mogelijkheid online op een account in te loggen zodat je kunt zien wat je status is. Anderen bieden de mogelijkheid om jou een sms te sturen zodra je (bijna) door je bundel heen bent.

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens pakt een telefoon vanzelf het WiFi netwerk zodra je de WiFi functie aanzet en zorgt dat je verbonden bent met jouw netwerk.

Ook hier valt het netwerk van een café onder, mits het geen betaalde hotspot is. Mocht het een betaalde hotspot zijn, dan kun je daarmee niet verbinden zolang je geen toegangscode hebt gekocht via dat café.

Als je zo'n code dan koopt, kun je die code in je telefoon invoeren en kun je wel (voor bepaalde tijd) gebruik maken van die hotspot.

Maar nogmaals: Als jij thuis gebruik maakt van WiFi voor je computer, dan kan dat net zo goed met je telefoon en dat kost je dan ook niets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eigenlijk is het heel simpel. je betaalt bij je provider een bedrag voor, in dit geval, 250MB aan dataverkeer. dat gaat via 3G, zeg maar het mobiele netwerk. op moment dat je thuis verbinding maakt met wifi (andere benaming voor draadloos internet), heeft wifi voorrang. dat wil zeggen dat je telefoon wifi gebruikt om te internetten ipv 3G, al staat 3G aan. dat telt ook voor een cafe of welke andere plek dan ook!

wat betreft het verbruik van je dataverkeer, je hebt, afhankelijk van je telefoon, een soort "teller" waar staat hoeveel data je gebruikt hebt tot op dat moment. zo'n teller kun je ook resetten, zoals bij een auto. dus dat is bij te houden. mogelijk heeft de provider een app voor je telefoon waarmee je dat ook kan zien!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang U gebruik maakt van Wifi ...kost het niks en als er gebruik wordt gemaakt van 3G begint de teller van Uw provider te lopen. Ik heb daar met mijn Android toestel een perfecte app voor : Stats Free Hiermee is náást de Internet-bundel de sms bundel af te lezen + de bel bundel van mijn abonnement. Bovendien is het naar eigen keus - in Uw geval dus 250 MB - in te stellen ..de zogeheten "limiet ". Op die wijze is het tenminste duidelijk te overzien. Ik moet zeggen,dat ik het niet red met de 250 Mb bundel aan Internet. Op de afbeelding op de volgende website is de geel gekleurde de Internet bundel :

http://www.appbrain.com/app/stats-free/com.sebastian.stats

Een soortgelijke app is voor elke smartphone wel te vinden.

Groet:Zoekertje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het probleem zit in het onbedoeld op internet gaan. Dat kan zijn doordat bijvoorbeeld het signaal van het wifipunt erg laag is, zodat de smartphone toch voor mobiel internet kiest. Of als je onderweg even je opgeslagen kaart wil raadplegen en de phone toch op internet wil. Als je kunt moet je daarom de toegang tot mobiel internet altijd beveiligen, door te laten vragen of je dat wilt en/of een passwoord hieraan te verbinden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
KPN, Hi en Telfort zitten allemaal op hetzelfde netwerk van KPN. Hi begint te waarschuwen bij 250 MB overschrijding, en terwijl Telfort (heb bij beide maatschappijen gewerkt) pas na 2 GB gaat zeuren, en ook (wat eigenlijk niet mag) met een laptop aangesloten, heb je bij Telfort ongeveer 100 kB/s en met Hi 20 kB/s. Kijk je telefooninstellingen GOED NA of deze op automatisch staat voor WiFi, met WiFi ben je idd sowieso niks kwijt als je een "hotspot" (bijvoorbeeld de hamburgerketen Mc*******) maar dit is alléén voor data verkeer, je kunt uiteraard (afhankelijk van je telefoon) programma's vinden die van je bellen data maken (skype etc.) en dàn valt het weer buiten je bundel, dus kun je op ieder WiFi netwerk bellen zonder 1 cent te betalen. :D