hoe komt het dat je soms een abonnement aan je been kan hebben met een sms?

mijn collega viel haast achterover toen ze een factuur ontving van bijna 400 €. haar zoon had een abonnement aangevraagd op één of andere gsm-dienst. hij had hiervoor gewoon een smsje gestuurd. ze heeft alle moeite van de wereld moeten doen vooraleer dit abonnement kon worden stopgezet (de term "stop" smssen, zoals het in feite diende te gebeuren, hielp geen zier).
ik dacht altijd dat abonnementen ontstaan vanuit een soort verkoopscontract tussen de aanbieder en de klant. Met andere woorden : je moet toch een handtekening plaatsen...
hoe kan dat dan dat mensen gewoon een abonnement kunnen vragen met een smsje? is dat wettelijk? ook bij minderjarigen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Een handtekening of een schriftelijke overeenkomst is niet noodzakelijk.

Als je bij de bakker een brood koopt is dat bijvoorbeeld ook een overeenkomst en dat is ook niet schriftelijk.

Een SMS kan dus voldoende akkoord zijn, maar ik moet wel zeggen dat sommige van die SMS dienstenaanbieders kennelijk malafide bezig zijn.

Een minderjarige mag geen abonnementen of andere overeenkomsten aangaan zonder uitdrukkelijke toestemming van de ouders, dit geldt echter niet voor alle overeenkomsten.

Een minderjarige hoeft natuurlijk bij diezelfde bakker niet met een briefje van zijn ouders te komen om een brood te mogen aanschaffen, maar handelingsonbekwaam is de minderjarige wel.

Als het voor een minderjarige niet gebruikerlijk is (zulks vaak ter beoordeling van een civiele rechter) om een dergelijke overeenkomst aan te gaan dan is deze zonder toestemming van de wettige vertegenwoordigers (ouders bijvoorbeeld) vernietigbaar.

Het kan dus wat voeten in de aarde hebben, maar als de ouders er onderuit willen hoeven ze in feite niet meer te doen dan aannemelijk te maken dat dit door hun minderjarige kind is gedaan en dat die daar geen toestemming voor had.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Gewoon goed leze3n en vooral die kleiene lettertjes, daar staan de voorwaarden waar je mee accoord gaat zodra je een sms stuurt in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op TV zijn vaak reclames te zien met de boodschap:
''SMS je naam naar dit en dat, en je weet meteen hoe je toekomst eruit ziet!''

Pubers en ook veel volwassenen lezen echter niet de boodschap in té kleine lettertjes onderaan in beeld, die luidt meestal zo: Met het sturen van deze SMS gaat de verzender akkoord met de actievoorwaarden; hij/zij ontvangt maximaal 9 berichten per week. €1,50 per bericht.''

Deze tekst is te klein om op te merken of verdwijnt voordat je deze helemaal hebt kunnen lezen. Je zit na het sturen van één SMS'je meteen vast aan een abbonement.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat die Freaking maatschappijen alleen maar geld van je willen aftroggelen, wat je kan doen is de kleine lettertjes lezen, waarna je er vrijwel altijd op neer zal komen dat ze 10 euro per week zullen vragen. Een handige tip die vrijwel altijd zal werken is er gewoon niet aan beginnen! Bid maar en vraag god maar je de wijsheid geeft er gewoon niet aan te beginnen.

M.v.g.

Octiloscoop784
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan je weinig tegen doen.Je collega zal toch moeten betalen.Als ze dit gedaan heeft kan ze pas aktie ondernemen om het weer terug te krijgen.Daarom krijgen mijn kinderen geen abonnement maar een prepaid kaartje.Is dat geld op,kan ze een nieuw (sim)kaartje kopen,mochten ze ergens aan vast zitten