schrijf/zeg je 'laat mij het daarmee nou eens helemaal eens zijn'?

of is het 'laat ik het daar nou eens helemaal mee eens zijn?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Taal
1.8K
Amadea
6 jaar geleden
Het eerste is spreektaal, het tweede schrijftaal. Daar zit verschil tussen omdat je bij het uitspreken van de eerste formulering door middel van beklemtoning al laat weten wat je er precies mee bedoelt. Terwijl je het heel zorgvuldig moet lezen om te kunnen begrijpen wat er nou precies staat. Dus de tweede zin is beter om op te schrijven. Kan trouwens nog iets simpeler: Laat ik het daar nou helemaal mee eens zijn.
Antoni
6 jaar geleden
Misschien heb je hier http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/483/laat_ons_laten_we/ iets aan. "Vraag Is het Laat ons maar vertrekken of Laten we maar vertrekken? Antwoord Beide zinnen zijn mogelijk, maar in gewoon taalgebruik is laten we... het meest gangbaar. De combinatie laat ons... komt vooral voor in formeel taalgebruik en in de geijkte formule Laat ons bidden." Kijk voor het volledige advies op de website. Ik weet niet helemaal zeker of het advies op die website gaat over hetzelfde soort zin als die uit jouw vraag. Daarom alleen een reactie, en geen antwoord.

Het beste antwoord

Het eerste is spreektaal, het tweede schrijftaal. Daar zit verschil tussen omdat je bij het uitspreken van de eerste formulering door middel van beklemtoning al laat weten wat je er precies mee bedoelt. Terwijl je het heel zorgvuldig moet lezen om te kunnen begrijpen wat er nou precies staat. Dus de tweede zin is beter om op te schrijven. Kan trouwens nog iets simpeler: Laat ik het daar nou helemaal mee eens zijn.
Amadea
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er is maar één juiste spreek- en schrijfwijze in deze zin en dat is: "laat IK het daar nou helemaal mee eens zijn".

Het gebruik van het wederkerend voornaamwoord "mij" in deze zin is totaal onjuist in zowel spreektaal als schrijftaal. Het is "IK" (persoonlijk voornaamwoord).

Het gebruik van "mij" of "ik" in bepaalde zinnen, is dezelfde fout die gemaakt wordt met "hun" en "zij". Velen zeggen bijvoorbeeld "hun hebben", maar het is "zij hebben".
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Antoni
6 jaar geleden
"Laat" is toch een gebiedende wijs in deze zin, en dan komt er dus toch geen onderwerp voor in de zin? Of wat voor soort werkwoordsvorm is "Laat" in de zin volgens jou?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het ging in deze zin om de vraag of je "mij" of "ik" moest gebruiken en daar is maar één antwoord op en dat is "ik".
Er zijn meer van deze zinnen te bedenken: "laat ik dat nu niet weten", "laten we nou helemaal vergeten zijn ....."
"Laat" is in de zin van de vraagsteller een (enkelvoudig) hulpwerkwoord.