Wat betekent het woord hybride wanneer men het heeft over hybride-fiets, hybride-auto?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
11.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Probeer google niet over te slaan wanneer je de betekenis van een woord wilt weten. https://www.google.nl/search?q=hybride
https://www.google.nl/search?q=hybride+betekenis

Het beste antwoord

Een hybride fiets is een kruising tussen een stadsfiets en een sportfiets. Een hybride fiets is altijd met versnellingen uitgerust, dat kan een onderhoudsvrije versnellingsnaaf zijn wanneer men vooral kortere ritten in stedelijke omgeving fietst. Zie voor meer informatie in bron 1.

Full-hybride auto
Een hybride auto maakt voor de aandrijving gebruik van zowel een verbrandingsmotor (benzine, diesel of LPG) als een elektrische motor. Er wordt onderscheid gemaakt tussen parallelle hybride auto's en serie-hybride auto's. Bij full-hybride auto's zorgt de verbrandingsmotor ook voor het opladen van de accu.

Zie voor een Parallel-hybride auto, een Serie-hybride auto, enz. de website in bron 2.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hybride is hier een combinatie van twee of meer technieken: bvb analoog en digitaal of mechanisch en elektrisch.

Bij de fiets klopt dat dus niet echt want een hybridefiets is een kruising tussen een stadsfiets en een sportfiets en heeft dus niets te maken met twee technieken in mijn ogen.

Een hybride-auto is volgens de definitie van de VN een voertuig waarin ten minste twee energie-omzetters en twee in het voertuig ingebouwde energieopslagsystemen aanwezig zijn om het voertuig aan te drijven. Dat klopt dus meer met de definitie.

Ik denk dat ze met hybride in de hybridefiets meer gebruik maken van deze definitie: Kruising tussen twee soorten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hybride betekent en kruising tussen twee soorten. De term komt uit de biologie, en wordt bijvoorbeeld gebruikt om sommige soorten gekweekte planten aan te geven, of tussen verschillende soorten dieren (zoals muilezels, scheiten en lijgers).

In de commercie wordt deze term gebruikt om aan te geven dat het apparaat in kwestie een kruising is / de eigenschappen heeft van twee verschillende 'objecten' die net even anders er uitzien, anders werken of een ander doel dienen, zodat je 'het beste van twee werelden' zou moeten hebben.

In die gevallen betekent hybride dus zoiets als combinatie, samensmelting of dubbelfunctioneel, afhankelijk van wat het is.

Een hybride fiets is gewoon een fiets die geen uitgesproken eigenschappen voor het een of andere terrein heeft, en daardoor juist overal goed gebruikt zou kunnen worden. (Een kruising tussen een racefiets en een stadsfiets bijvoorbeeld, waarmee je sportief zou moeten kunnen fietsen alsook boodschappen doen, maar in de praktijk voor beiden net niet goed genoeg is, maar voor wie niet extreem sport of shopt uitstekend).

Een hybride auto combineert in de regel twee aandrijftechnieken : een verbrandingsmotor en een electrische motor.

Hybride wordt in deze sector dus vaak gebruikt als 'sjieke' term voor het oude 'multifuntioneel'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leg mij nu eens uit waarom ik vier minnen krijg en jij nog eens precies hetzelfde antwoord neer zet?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Persoonlijk denk ik dat dat komt omdat jij als eerste betekenis van hybride de combinatie van twee technieken noemt. Dat is natuurlijk wel één van de creatieve manieren om het woord hybride te gebruiken, maar zeker niet de belangrijkste of primaire betekenis.
Maarja, voor uitsluitsel zul je de minnaars zelf moeten vragen ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hybride heeft meerdere definities, niet alleen jouw eerste definitie. Zie mijn link. Op mijn tweede deel ga je niet in: je geeft eigenlijk weer hetzelfde antwoord, waarom?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan zie je meer overeenkomsten dan ik ; ik zie ze niet of nauwelijks, behalve dat we beiden de auto en de fiets noemen - maar dat komt door hoe de vraag gesteld is. Het eerst antwoord gaat niet in op de betekenis van het woord hybride, maar veel te technisch op de auto. Jouw antwoord geeft als betekenis van hybride de kruising tussen twee technieken (wat beslist niet hoeft), dus ik
vond dat er nog een volledig antwoor ontbrak. Sorry. De min is niet van mij hoor ; dan had de eerste er ook een gehad, en bij mij moet je het wel gekker maken om een min te verdienen ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan heb je toch volledig over mijn laatste zinnen heen gelezen waar ik precies hetzelfde zeg als jouw eerste zin.