Hoe belangrijk zijn de ventilatiegaten in een fietshelm ?

Bij het begin van de WK heb ik overmoedig aangekondigd dat ik een mega-beessie op mijn fietshelm zou monteren en daarmee de 1/8e triatlon zou gaan rijden als Nederland de finale van het WK-voetbal zou halen.
Belofte maakt schuld, kreeg de eerste mailtjes vanmorgen al binnen om me te herinneren aan deze uitspraak.

Nu zijn de ventilatiegaten bij een fietshelm niet meer zo ventilerend als er zo'n beessie op zit en gezien de verwachte temperatuur tijdens het evenement (30 graden) vraag ik me af hoe belangrijk die ventilatie is. (oftewel: moet ik de ventilatie-openingen ook in het beessie knippen?)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Whaha, ik zie je al gaan, met dat beessie wapperend achter je aan! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja... af en toe is mijn mond groter en sneller dan mijn hersens :)
Beestje zal echter niet achter me aan wapperen, maar op mijn helm.
Viva Hollandia!

Het beste antwoord

Helmen hebben twee soorten ventilatiegaten. Welke gaten de helm heeft, is afhankelijk van de helm.

Er zijn helmen met gaten voor de ventilatie. Die leiden een luchtstroom langs het hoofd. De mens verliest enorm veel warmte via het hoofd, dus het wegvallen van die koeling kan tot oververhitting leiden.

Dit zul je echter snel genoeg merken. Voel je dat je oververhit raakt, of voel je je zelfs "raar" in je hoofd, stop dan en koel af - simpel zat. Wat dat betreft geldt dus: gewoon proberen of het nog werkt met die beessies erop.

Er zijn ook helmen met gaten om het omgevingsgeluid te kunnen horen. Die gaten kun je beter niet dichtstoppen: als fietser ben je wezenlijk veiliger bezig als je je omgeving kunt horen.

Kijk naar jouw helm en waar de gaten zitten, en probeer of de beessies wel of geen invloed hebben op het geluid. Geen invloed, dan geen probleem; wel invloed, dan beter geen beessies.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je niet uit bent op een toptijd zou je kunnen overwegen om dat beest zo te bevestigen (met wat draad) dat er nog lucht onderdoor kan. Dus eigenlijk een soort van gaas helm boven je gewone fiets helm. In dat geval helpt dat beest je zelfs tegen de warmte doordat je gewone helm in de schaduw van het beestje komt....wel heb je meer luchtweerstand dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga meestal meer voor de ToB-tijd dan de Top-tijd :)
De ventilatieopeningen zijn natuurlijk erg belangrijk voor koeling van het hoofd. Via het hoofd kun je normaalgesproken veel van je warmte kwijt. Is bij warm weer toch wel belangrijk.

Als je door middel van gaten knippen toch voor wat ventilatie kan zorgen, zou dat beter zijn.
AlphaLimaSierra